FEI indfører nyt system for international ponymåling pr. 1/1-2020

af  Julie Servé Regtved
Fra 1. januar 2020 indfører FEI et nyt ponymålingssystem for alle ponyer, der skal starte internationale stævner. Her kan du læse, hvordan systemet bliver indfaset, og hvad det kommer til at have af betydning.

Indtil 30/12-2019
Hvis din pony ikke starter internationalt på nuværende tidspunkt:
Din pony skal registreres i FEIs database (registreres og have FEI-pas) senest 30. december for at kunne starte internationale stævner fra nytår. Såfremt din pony ikke er registreret i FEIs database pr. 1/1-2020, skal den måles ved en officiel FEI-måling, inden den må starte internationalt.
Hvis din pony allerede starter internationalt:
I dette tilfælde er din pony allerede registreret i FEI, og du behøver ikke at foretage dig noget. Såfremt din pony allerede har startet internationalt og er målt ved FEI-stævner eller FEI-kontrolmålinger i enten 2017, 2018 eller 2019, vil der blive udsted et FEI-målingscertifikat på dette. Er din pony 7 år eller yngre, gælder certifikatet et kalenderår, og er din pony 8 år eller ældre, gælder det hele ponyens liv.

2020-2022 bliver en overgangsperiode
Har din pony ikke et gældende FEI-målingscertifikat, når den skal starte internationale mesterskaber (EM, Nations Cup-finalen og Pony Jumping Trophy-finalen), skal den fra og med 1/1-2020 måles, første gang den starter ved disse mesterskaber. Øvrige ponyer, der ikke starter ved disse mesterskaber, skal måles i det nye system ved en officiel FEI-ponymåling.
Er din pony 7 år eller yngre gælder målingscertifikatet et kalenderår, og er din pony 8 år eller ældre, gælder det hele ponyens liv.

Fra 2023 og frem
Alle ponyer skal have et gældende FEI-målingscertifikat for at kunne starte internationalt.

Målerplads i Danmark?
Dansk Ride Forbund er i tæt dialog med FEI omkring at få etableret en FEI-godkendt målerplads i Danmark. Nedenstående side vil løbende blive opdateret med informationer omkring pris, tid og sted.

Sådan gør du, hvis din pony endnu ikke er registreret, og du skal starte internationalt i 2020
Skal din pony nå at blive registreret i FEI-databasen i 2019, skal du sende kopier af de første syv sider af ponyens nationale hestepas samt en kopi af det aktuelle ejercertifikat. Dokumenterne mailes til: sbc@rideforbund.dk inden den 28/12-2019. Bemærk at ponyen skal være chippet for at kunne blive registreret

Læs evt. mere om det nye målingssystem på FEIs hjemmeside.

19-12-2019

Tlf. 4326 28 28

Personlige henvendelser kun efter forudgående aftale

Sponsorer:                                                                                                                          -