Skive Rideklub opnår hele seks af Dansk Ride Forbunds klubcertificeringer

af  Julie Servé Regtved
Skive Rideklub er allerede en populær rideklub med stor medlemstilgang, og der er plads til alle uanset alder og ambitionsniveau – hvad enten man er elevskolerytter, privatrytter, handicaprytter eller beriderelev. For ganske nyligt opnåede klubben så hele seks ud af Dansk Ride Forbunds i alt otte klubcertificeringer, og dermed har klubben nu også fået en officiel blåstempling på CV’et, hvilket vidner om en klub i rivende udvikling.

Certificeringer, der afspejler klubbens fokusområder

Skive Rideklub har gennemført basiscertificeringerne Organisation og Sikkerhed, og idét klubben er lærested for beriderelever, er også Lærestedscertificeringen blevet gennemført. Derudover har klubben også taget hhv. Opstaldnings-, Elevskole- og Rytterlejrcertificeringerne i samme ombæring, og det har været lidt af et arbejde, siger bestyrelsesmedlem i Skive Rideklub, Dorte Nørskov, der har været tovholder på certificeringsprojektet: ”Der var rigtig mange detaljer at holde styr på, så det var om at holde tungen lige i munden. Det havde nok været mere optimalt med færre certificeringer ad gangen, men da alle seks relaterer sig til klubbens kerneområder, blev vi enige om at klø på.”

En omfangsrig, men uundværlig proces
Og Dorte Nørskov kan skrive under på, at certificeringerne har været hele arbejdet værd: ”At arbejde med certificeringsprocessen har gjort, at klubben fik ryddet lidt op og taget stilling til nogle af de ting, vi i dagligdagen tager for givet. Særligt synes jeg, det er vigtigt, at vi viser omverdenen, at vi er en seriøs rideklub, der tager klubdriften og sikkerheden seriøst, og så er certificeringerne kort og godt et super stærkt værktøj for klubben ved bestyrelsesskifte for at sikre stabilitet og kontinuitet.”

Hvorfor overhovedet lade sig certificere?
Certificeringsordningen er Dansk Ride Forbunds blåstempling af klubben, og den har både et internt og et eksternt formål. I arbejdet med certificeringerne får klubben sat fokus på og nedskrevet forskellige procedurer, der i sidste ende sikrer klubben et godt klubfundament. Som certificeret klub opnår man først de to basiscertificeringer, organisation og sikkerhed, og herefter kan klubben vælge at fokusere på en eller flere af profilcertificeringerne såsom opstaldning, elevskole og lærested. Ved certificeringen opnår klubben en synlig anerkendelse af, at den lever op til ordningen – hvilket kan bruges eksternt i forhold til branding af klubbens profil over for nye medlemmer, sponsorer, kommunen eller andre samarbejdspartnere.

Læs mere om Dansk Ride Forbunds certificeringsordning
her.

24-10-2019

Tlf. 4326 28 28