Flotte resultater fra de unge danske springryttere ved Nations Cup Youth-finalen i Opglabbeek

af  Julie Servé Regtved
De danske pony-, children-, junior-, og ungryttere har i de forgangne dage repræsenteret Danmark ved Nations Cup Youth-finalen i Opglabbeek, Belgien, og det blev bl.a. til en sejr til juniorholdet i første runde af nationsspringningen, en lang række individuelle placeringer, samt tre flotte resultater i den endelige holdfinale.

Stærk start på holdkonkurrencen
Allerede torsdag viste de unge danske springryttere deres værd, da første runde af nationsspringningen skulle rides. Ponyrytterne endte med at dele 5. pladsen med det franske hold, og dermed sikrede de sig en plads i søndagens finale, ligesom ungrytterne, der endte på en delt 2. plads sammen med hjemmeholdet fra Belgien. Juniorrytterne sikrede også kvalifikationen, og endda med stor overlegenhed, da de vandt klassen suverænt efter 3 nulrunder i træk og dermed også kunne spare den 4. rytter til søndagens finale.

3. 4. og 5. plads i finalen
Søndag var det så finaletid, og her må man sige, at rytterne kæmpede mod elementerne. Kraftig regn og blæst prægede dagen – faktisk så voldsomt, at Phillipa W. Linde fik pauset sit ridt, idet et spring væltede midt på banen. Vejret til trods blev det dog til en imponerende 3. plads til hende og holdkammeraterne fra ungrytterholdet, der altså opnåede en eftertragtet podieplads. Ponyrytterne endte akkurat uden for podiet på en 4. plads, kun 2 point fra 3. pladsen, og juniorrytterne endte på en 5. plads efter en række ærgerlige nedslag.

Flere individuelle placeringer
Det var ikke kun i holdsammenhæng, at de danske ryttere leverede flotte resultater i Belgien. Ponyrytterne høstede samlet set 9 individuelle placeringer, childrenrytterne tog 1 placering, juniorrytterne endte med 2 placeringer, og endeligt høstede ungrytterne hele 10 individuelle placeringer.

Tilfreds landstræner
Og landstræner Bo K. Møller er meget tilfreds med sine ryttere og deres præstationer – både i kvalifikationerne og selve finalen samt ved det nyligt overståede EM. Men han tager ikke succesen forgivet: ”Vi har bevist, at vores unge ryttere hører hjemme i toppen af international springning, men vi har også kæmpet hårdt for at nå dertil, og det skal vi blive ved med, så vi kan sikre os en masse gode seniorryttere på den lange bane”.

30-09-2019

Sponsorer:                                                                                                                          -