Holdbillet til OL og en samlet 5. plads ved EM i dressur

af  Julie Servé Regtved
Daniel Bachmann Andersen på Blue Hors Zack og Cathrine Dufour på Atterupgaards Cassidy indtog i dag arenaen ved EM i dressur og høstede hhv. 78,665% og 77,143%. Sammenlagt med Anders Dahl og Agnete Kirk Thinggaards resultater fra i går, endte holdet på en samlet 5. plads efter hhv. Tyskland, Holland, Sverige og Storbritannien, og det betyder, at holdbilletten til OL i Tokyo i 2020 nu er sikker!

Hidtil bedste Grand Prix-resultat
Det var en yderst tilfreds Daniel, der talte med os efter sit flotte ridt, og det har han også grund til at være. Han og Zack leverede nemlig et fantastisk program, hvor især galop-delen var helt i top. Det var dommerne enige i og dømte ekvipagen til 78,665 - deres hidtil højeste procent i en GP-klasse - og placerede dem på en individuel 5. plads.

(Foto: Ridehesten)

Cathrine og Cassidy dansede i regnen
Cathrine leverede ligeledes et fantastisk flot program, hvor der dog sneg sig et par ærgerlige fejl ind i hhv. 1’er-serien og den allersidste passage, men det var også hårde odds, ekvipagen var oppe imod, idét himlen åbnede sig kort efter, de red på banen. Hun fortalte efterfølgende, at tøjlerne var så våde og glatte, at hun måtte sno dem om fingrene for ikke at tabe dem, men hun formåede dog stadig at levere et imponerende ridt.

(Foto: Ridehesten)

Vigtigt resultat for dansk dressurridning
Eftersom holdet sluttede på en samlet 5. plads, er holdbilletten til OL nu sikret, og der var stor begejstring at spore hos holdleder Helle Krasnik Trolle: 'Vi er helt vildt glade for kvalifikationen. Alle ekvipagerne har gjort et fantastisk stykke arbejde, og selvom det selvfølgelig er lidt ærgerligt, at Cathrine ender med at skulle ride i øsende regn, og der derfor sniger sig nogle ærgerlige fejl ind, så red hun stadig helt fantastisk – især travprogrammet, hvor hun lå til over 81%. Det er virkelig stort for dansk dressur med en OL-kvalifikation, og vi kunne ikke være mere tilfredse med vores hold’.

Stor tilfredshed til trods for manglende medaljer
Holdet endte som sagt akkurat uden en medalje, og det var først efter allersidste rytter, at placeringerne var endeligt fordelt. 5. pladsen ændrer dog ikke på det faktum, at OL-kvalifikationen nu er en realitet: 'Vi ville naturligvis gerne have haft en holdmedalje, men målet var først og fremmest at få en OL-kvalificering i hus, og det formåede vi, så vi er 100% tilfredse. Desuden var det marginaler, der skilte 2., 3., 4. og 5. pladsen ad helt til det sidste ridt, og vi vidste godt, at det ville blive en hård konkurrence mod verdens absolutte elite inden for dressurridning, så vi er stolte af resultatet' afslutter holdlederen.

De danske ryttere har nu et par velfortjente hviledage, inden de skal i ilden igen på torsdag i Grand Prix Special, som i alt 30 ryttere har kvalificeret sig til – heriblandt altså alle fire danske ekvipager.

20-08-2019

Tlf. 4326 28 28

Personlige henvendelser kun efter forudgående aftale

Sponsorer:                                                                                                                          -