Skovly Rideklub klar til 2. runde af Blue Hors Para Cup

af  Pressemeddelelse
I weekenden afvikles 2. runde af Blue Hors Para Cup Skovly Rideklub i Ørbæk på Fyn. Cuppen afvikles i kür og er åben for alle nordiske ryttere. Formålet med Blue Hors Para Cup er at fremme både talent- og elitearbejdet i para-dressur. Lørdag afvikles der en opvarmningsklasse i det internationale Holdmesterskabs-program, mens cuppen rides søndag i kür.

Foto: Henrik Jørgensen

Flotte ærespræmier fra Blue Hors
I international paradressur er der ikke nogen stævner i perioden november til marts. Med Blue Hors Para Cup har pararytterne mulighed for at konkurrere i de internationale programmer i ”vinter-pausen”, så rytterne kan vedligeholde og forbedre deres formkurve. Blue Hors Care giver ærespræmier til de 10 bedst placerede i hver kvalifikationsrunde. Der er derudover rosetter fra Blue Hors til alle startende. I finalen rides der bl.a. om et gavekort på kr. 3.000 til Blue Hors Care til vinderen.

Flot opbakning til cuppen
Lørdag ca. kl. 13.30-15 er der opvarmningsklasse. Her er der 9 ryttere til start, mens der er hele 15 tilmeldte i Blue Hors Para Cup, der afvikles søndag ca. kl. 11.30-13.30. Blandt de 15 deltagere er der hele tre tidligere deltagere fra PL (Paralympiske Lege). Fra Danmark deltager både Line Thorning Jørgensen / Don Alivan og Liselotte Rosenhart / Fine Kalypso. Derudover deltager den norske landsholdsrytter Jens Lasse Dokkan / Aladin, der indledte Blue Hors Para Cup med at vinde 1. runde i januar. Jens Lasse har tidligere vundet sølv og bronze ved PL. Man kan ved stævnet også opleve Camilla DF Christensen / Obrejas Fly og Malene Høi Sommerlund / Grandalgårds Moon Dancer, der begge er på det danske bruttolandshold sammen med Line Thorning.

Nye talenter i sporten
Flere unge talenter er også til start i Skovly i weekenden. U25-DM-guldvinderne fra 2018 og 2017 Maria Bech Kofoed og Julie Schmidt starter sammen med sølvvinder fra U25-DM i 2017, Zara Bruun Jensen og den 3-dobbelte bronzevinder fra U25-DM 2016-2018 Line Faxe. Derudover deltager vinderne af Brogaarden Para Cup 2017 og 2018, Tine Rise Thomsen og Michéle Kaisler, samt sidste års nr. 2 i Brogaarden-cuppen, Kristina Ammitzbøll. Denne cup afvikles i de internationale ”Novice-programmer”, der er paradressurens ”Lille Tur”.

De danske para cups tiltrækker hele tiden ”nye” ryttere, som man ikke tidligere har set på konkurrencebanerne i dansk paradressur. Dette er også tilfældet med Blue Hors Para Cup, hvor der både i 1. og 2. runde er ryttere til start, som ikke tidligere har startet paradressur. Blue Hors Para Cup afvikles som en %-klasse, hvor alle ryttere rider mod hinanden. Der er ryttere til start fra alle fem grader.

Start- og resultatlister

22-02-2019