Nyt koncept for holdmesterskab i springning

af  Anne Marie K. Rasmussen
2019 byder på et nyt og spændende koncept for Agria DRF-mesterskabet i springning for klubhold. Det betyder, at mesterskabet fremadrettet uddeles over forår/sommersæsonen med fire kvalifikationer og en finale, og at klubber, der ønsker at deltage med et hold, allerede pr 1. april skal melde et bruttohold på otte ryttere ind. Den nye mesterskabsform afvikles med støtte fra Walber Equestrian og Stutteri Ask og er et led i arbejdet med udviklingen af dansk springsport – den ambitiøse 2024 plan.

Det skal være attraktivt at ride stævne i Danmark
”I arbejdsgruppen arbejder vi målrettet med den videre udvikling af dansk springsport og prøver i den forbindelse, at favne så bredt som muligt. Tiltaget med den nye afvikling af holdmesterskabet er iværksat som en led af den plan. Det skal være attraktivt at ride B-stævner, og vi håber selvfølgelig, at alle de dygtige danske ryttere vil støtte op om det nye koncept, så vi kan få et mesterskab med spænding og ikke mindst ridning på højeste plan,” siger Jakob Leth, Formand for Springudvalget.

Walber Equestrian og Stutteri Ask Cup giver adgang til finalen
Tanken bag de fire kvalifikationer for at nå finalen er at skabe større spænding i det populære mesterskab samt fordre følelsen af sammenhold og klubånd. De fire kvalifikationer er samlet under betegnelsen Walber og Stutteri Ask Cup, og der er to kvalifikationer i Jylland (Kolding Rideklub og Hjallerup Rideklub) og to kvalifikationer på Sjælland (Capacity Showjumping Center og Sportsrideklubben). Det gælder for alle de klubber, der vil deltage i mesterskabet, at de senest 1. april skal melde et bruttohold ind. På holdet må der være op til otte ryttere, og det er herfra, at rytterne til de enkelte kvalifikationer samt finalen sættes. Man kan frit vælge hest. På bruttoholdet skal der være minimum en U18 eller U21 rytter. Rytterne skal selvfølgelig alle være medlem af - og ride for den samme klub. I de fire kvalifikationer rider en ekvipage MB1*, to ekvipager rider MB2* og en ekvipage rider MA1*.

Finalen præsenteret af Walber Equestrian og Stutteri Ask
Kvalificerede til finalen i Agria DRF-holdmesterskab præsenteret af Walber og Stutteri Ask, er de otte hold (samt ligeplacerede), der efter kvalifikationerne har flest point. I finalen, der afvikles i metode B12, er kravene sat en smule op, hvorfor to ekvipager rider MB2* og to ekvipager rider MA1*. Finalen afvikles hos Riders Cup d. 18. - 21. juli.

Mere info her

Se springreglementet