Lotte Friis nyt medlem af Sportens Hall of Fame

af  DIF
Svømmedronningen Lotte Friis blev lørdag aften ved DIF og DR’s Sport 2018-show optaget i Sportens Hall of Fame. Dermed er svømmeren en del af det fineste selskab i dansk sport sammen med blandt andet dressurrytter Lis Hartel. Tennisspiller Caroline Wozniacki vandt for anden gang i karrieren kåret som Årets Sportsnavn, mens Gitte Paulsen fra Lindholm Badminton Klub fik overrakt Ørsted og Danmarks Idrætsforbunds pris som Årets Energibundt. Paradressurrytter Stinna Tange Kaastrup var nomineret til Toyotas Intet er Umuligt Prisen, den blev dog vundet af ishockeystjernen Lars Eller.

Foto: Lars Møller

Lotte Friis i Hall of Fame
Lotte Friis er nyt medlem af det fineste selskab i dansk sport, Sportens Hall of Fame. Busten af den 30-årige svømmer blev under store klapsalver afsløret ved DIF og DR’s Sport 2018-show i Jyske Bank Boxen i Herning.

Da Sportens Hall of Fame blev etableret i 1992, blev Ragnhild Hveger optaget, og der skulle altså gå 27 år, før den næste svømmer fandt vej til det eksklusive selskab.

”Det er en kæmpe ære at komme med i dette selskab, og det gør mig meget stolt, for det er en stor anerkendelse af min karriere,” siger Lotte Friis, der indstillede sin karriere i april 2017 og med sine kun 30 år er det yngste medlem af Sportens Hall of Fame nogensinde.

Turde drømme stort
Trods sin unge alder har hun en lang og flot karriere bag sig. Allerede som 16-årig slog Lotte Friis igennem internationalt som seniorsvømmer med en EM-sølvmedalje. Siden fulgte et svømmebassin af medaljer til europa- og verdensmesterskaber på både kort- og langbane. Og så vandt hun som den første danske svømmer i 20 år en olympisk medalje, da hun med en imponerende slutspurt sikrede sig bronze ved OL i Beijing i 2008.

”Medaljen i Beijing var et kæmpe skulderklap. Jeg fik bevist, at jeg var god nok, og at de mange timer i bassinet ikke var forgæves,” siger Lotte Friis, der kan kigge tilbage på en karriere med op- og nedture.

”Jeg er glad for og stolt over min karriere. Den har været fyldt med både sjove oplevelser og hårde stunder. Men alt sammen har udviklet mig som menneske, og jeg har lært meget af at sætte mål og af at turde drømme stort,” siger Lotte Friis.

Svømmerenæssance
Medaljen i Beijing vægter særlig tungt, når Sportens Hall of Fame-komitéens formand, Niels Nygaard, kigger tilbage på Lotte Friis’ karriere.

”Det var en fantastisk præstation, og medaljen var startskuddet til en renæssance for dansk svømning. Lotte viste med sin medalje i Beijing vejen for de andre danske svømmere, som sidenhen også har leveret topresultater,” siger Niels Nygaard, der også er formand for Danmarks Idrætsforbund.

”Trods sin unge alder, har hun haft en lang og glorværdig karriere, og hun er et meget værdigt medlem af Sportens Hall of Fame,” understreger han.

Fakta om Lotte Friis

Født: 9. februar 1988

Udvalgte resultater:
Langbane: OL-bronze 800m (2008), VM-guld 800m (2009), VM-guld 1.500m (2011), VM-sølv 1.500m (2009, 2013), VM-sølv 800m (2011, 2013), EM-guld 800m (2010), EM-guld 1.500m (2010), EM-bronze 400m (2010), EM-bronze 1.500m (2008)

Kortbane: VM-sølv 800m (2012), EM-guld 800m (2007, 2009, 2011, 2012), EM-sølv 400m (2009, 2011, 2012, 2013), EM-sølv 800m (2004, 2013), EM-bronze 800m (2008)

Læs også:

Woszniacki vinder Danmarks største idrætspris

Nordjysk badmintontræner blev Årets Energibundt

Medlemmer af Sportens Hall of Fame:

Lotte Friis (optaget i 2019)

Tom Kristensen, racerkører (2018)

Eskild Ebbesen, roer (2017)