Vidensdeling og debat ved Spring Forum 2019

af  Anne Marie K. Rasmussen
Knap 200 springentusiaster satte lørdag morgen kursen mod Grindsted, hvor Spring Forum 2019 blev afviklet på Tronsøskolen. Det blev en spændende dag med gode oplæg om træning og springsport og ikke mindst med masser af spørgsmål og faglig diskussion fra de fremmødte.

Stor bredde er lig med en bedre top
Elite-, Talent-, og Team Manager Bo K. Møller startede dagen med en velkomst, hvori han understregede vigtigheden af en dialog på tværs af grupperne i springsporten. Springforummet, der var for banebyggere, officials, ryttere, trænere og hesteejere, var sin første af sin art – men forhåbentlig ikke den sidste.

”Vi skal have en rød tråd gennem hele sporten, så der bliver lavet bedre heste og endnu bedre ryttere. Vores A- og B- trup er rigtig god, men det er en on going proces at fylde trupperne op, så vi har de bedste i truppen. En stor bredde vil give en bedre top, og toppen skal kunne trækker kræfter udefra ved at være nogle store forbilleder for sporten. Det kræver naturligvis også nogle gode heste at nå dertil, og vi er meget taknemmelige for, at hesteejerne gør det muligt at holde de gode heste til de danske ryttere,” sagde Bo K. Møller blandt andet.

Nuværende stævnestruktur skal revurderes
Stævnestrukturen og fremtiden for sporten var selvfølgelig noget, der lå mange af de fremmødte på sinde, og Formand for Springudvalget, Jakob Leth, gav et glimrende oplæg omkring stævnestrukturen. Her blev det fortalt, at der skal nedsættes en gruppe på otte personer fra forskellige interesseområder til at se nærmere på den eksisterende stævnestruktur.

”Det skal være attraktivt for klubberne at være stævnearrangør, og det skal være sjovt og spændende at være frivillig til stævnerne. Det skal også være attraktivt for vores medlemmer at ride konkurrencer, ligesom der skal være stævnemuligheder for alle medlemmer af DRF, og så skal det være spændende at være tilskuer,” sagde Jakob Leth, der også kom ind på nogle af problemstillingerne ved springstævnerne.

”Der er nogle problemstillinger, vi skal have med i overvejelserne, når vi ser på stævnestrukturen. Blandt andet private stævnearrangører kontra klubberne, for mange stævner, for mange ryttere der tager til stævner i udlandet, ryttere der melder til for sent, udgifterne ved stævner og meget mere”

Der er derfor nok at tage fat på, når det kommer til stævnestrukturen, og den nye arbejdsgruppes drøftelser får indflydelse på 2020-reglementet.

En rigtig ponyforskrækker
Fra stævnestruktur til banebygning. Den erfarne banebygger Bo Bak Andersen gav et underholdende oplæg, der både bød på springningens historie i OL-sammenhæng samt udfordringerne ved 2024 målsætningen. Bo Bak Andersen kunne også fortælle om nye tiltag inden for banebygning. Blandt andet offentliggøres en ny afstandstabel snart, og det betyder, at rytterne kommer til at ride med lidt større afstande. Når det kommer til springvalg på banen, er det meget de samme spring, der går igen ved de store nationale stævner, og mere variation i springene ønskes. Internationalt arbejder man meget med farver, og ved de store stævner har man ofte et spring, rytterne ikke har har set før. Altså en rigtig ponyforskrækker, som Bo kaldte det. Fremadrettet kommer der også flere spring på en bane, og det sker for at lægge sig op ad formen på de internationale springbaner. Afslutningsvis var der ros til de mange ihærdige banebygger i Danmark:

”Banebygning i Danmark er på et meget fint niveau fra C-stævner og opefter. Jeg har dyb respekt for alle de frivillige, der går og sætter baner op til små stævner weekend efter weekend!” Lød det fra Bo Bak Andersen.

Forslag om Trænerlicens
Ingen udvikling uden uddannelse, og derfor var Kimi Nielsen på vegne af DRIF (Dansk Ride-Instruktør Forening) kommet til Grindsted for at tale om forslaget til en Trænerlicens. Forslaget går på, at alle ryttere, der rider ved ABC-eller D-stævner, skal være tilknyttet en træner med DRF/DRIF trænerlicens, for at få lov at ride stævner. Omvendt skal alle trænere fremover være i besiddelse af en DRF/DRIF trænerlicens. Baggrunden er, at strukturen har ændret sig. I dag står mange opstaldet privat, og der er mange autodidakte trænere modsat tidligere, hvor hestene stod i en rideklub med en fast træner tilknyttet. Formålet med en licens er at sikre en faglighed igennem træningen samt god hestevelfærd og korrekt uddannelse af ryttere og heste. Det skulle også gerne skabe en rød tråd fra bredde til elite og fastholde ryttere i sporten.

”Kan vi overhovedet få lov at blive ved med at ride vores heste?” spurgte Kimi. ”Vi er i en meget kritisk omverden, der ikke nødvendigvis synes, at heste skal bruges i sport, så det kan vi ikke længere tage som en selvfølge. Derfor er det så vigtigt, at vi sikre rigtig træning af rytterne. Vi skal være på forkant. Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at vi kan sige, at det er etisk korrekt at bruge hesten i sporten.”

Tak for en god dag
Som en god afslutning på en lærerig dag og set i lyset af den store ambition og satsning i dansk springsport redegjorde dyrlægerne Casper Tschernja og Rikke Munk i hver deres foredrag om vigtigheden af den korrekte træning af hesten for holdbarheden og ikke mindst præstationsevnen. Casper Tschernja trak paralleler til træningen af fodboldspillere, og hvordan de forbereder sig til en lang sæson. Rikke Munk stillede blandt andet spørgsmålet om træningen af springhestene stod mål med den ambitiøse vision for dansk springning. Herunder blev det understreget, at hvis man vil nå toppen, så stilles der store krav til hesten, og en ambitiøs træningsplan med monitorering er ikke til at komme udenom. Efterfølgende blev salen åben for diskussion og debat, inden der blev sagt tak for en rigtig god og lærerig dag.

Læs også

Dansk Springlandshold til OL 2024

Hesteejere baner vejen til EM i springning

12-01-2019