Flot 4. plads til Daniel og Zepter i World Cup Kür

af  Anne Marie K. Rasmussen
Der var høj kvalitet hele vejen igennem, da der i dag blev afviklet FEI Dressage World Cup Kür ved det store German Masters stævne i Stuttgart, Tyskland. Daniel Bachmann Andersen og hans unge hest, Blue Hors Zepter, var en af de ekvipager, der løftede niveauet i det stærke felt, og parret opnåede ikke mindre end 81,190% og en imponerende 4. plads. Også Danmarks Cathrine Dufour var til start i Stuttgart, og med sig havde hun den kun 8-årige Bohemian. Efter en flot tur, med enkelte misforståelser blev det til 12.plads, og det er tydeligt for enhver, at Bohemian er en hest af en helt særlig kvalitet. Den tyske dressurdronning Isabell Werth tog ikke uventet sejren med skønne Bella Rose, samme hest som hun vandt VM-guld på i september. Dagens kvalifikation var tredje kvalifikation ud af i alt 10 kvalifikationer inden finalen. Første kvalifikation blev afgjort i Herning i oktober, og her var det Daniel Bachmann Andersen og Blue Hors Zack, far til Zepter, der stod øverst på podiet.

Daniel Bachmann Andersen og Blue Hors Zepter, Equitour Aalborg 2018 (Dansk Ride Forbund)

Zepter – en kommende verdensstjerne
Daniel Bachmann Andersen og 10-årige Blue Hors Zepter imponerede alle i deres første World Cup Grand Prix fredag i Stuttgart og opnåede ikke mindre end 76,826%. Det betød en fantastisk 2. plads i den stærke klasse, der blev vundet af verdensmestrene Isabell Werth og Bella Rose med 81,826%. I dagens Kür fortsatte Daniel og Zepter den gode stil, og i et ridt med mange højdepunkter og høj sværhedsgrad, viste parret endnu en gang så høj klasse, at de uden at blinke passerede de magiske 80% og sluttede med 81,190% og en 4. plads. Det bedste af det hele er næsten, at Zepter med lidt mere styrke og rutine kan hente endnu flere point, og dermed er den store røde vallak flot på vej til at træde i sin berømte far, Blue Hors Zacks, fodspor. Küren blev vundet af Isabell Werth og betagende Bella Rose (på trods af et kiks i to’er serien) med 85,710%, mens Dorothee Schneider og Sammy Davis jr. blev nr. 2 med 81,816%, og Helen Langehanenberg og Damsey FRH tog 3. pladsen med 81,470%. Dermed var der kun tyske ekvipager på podiepladserne i Stuttgart.

Flot World Cup debut til Bohemian
Cathrine Dufour og hendes unge stjerneskud Bohemian var også til start i FEI Dressage World Cup kvalifikationen ved German Masters i Stuttgart. I fredagens Grand Prix belønnede dommerne parret med flotte 74,674% og en 5. plads. Lørdag skulle Boheiman for første gang konkurrere i en international Grand Prix Kür, og den 8-årige vallak lagde ud med en fremragende piaff-passage tur under kyndig og sympatisk vejledning fra Cathrine Dufour. Boheiman er dog en meget ung hest, og det kom til udtryk i galopturen, hvor der opstod nogle misforståelser blandt andet i to’er serien. Parret sluttede derfor med samlet 73.620% og en 12. plads. Der er dog ingen tvivl om, at når Bohemian er blevet lidt stærkere, så har Cathrine Dufour endnu en hest, der kan tage hende helt til toppen af dressursporten.

Se det samlede resultat af Kür-klassen her

17-11-2018