Ny mentorordning for distanceryttere

af  Anne Marie K. Rasmussen
Brænder du for at hjælpe ryttere med at komme i gang med at ride distance eller til at guide allerede aktive ryttere til at komme et skridt videre? Så kunne det være noget for dig at blive mentor i Distanceudvalgets nye mentorordning. Eller er du ny i sporten og vil gerne have hjælp til at komme i gang, så kan du måske finde en mentor i den nye ordning.

Målet er at hjælpe ryttere godt i gang med distance
I distancesporten findes der mange ryttere, som allerede fungerer som mentorer for nye distanceudøvere og hjælper distanceryttere videre i sporten. Det er et rigtig godt tiltag, og for at kunne tilbyde nye ryttere, som ikke har en kontakt til en erfaren distanceudøver, mulighed for en mentor, har Distanceudvalget oprettet mentorordningen.

Her er det primære mål at hjælpe nye distanceryttere godt i gang, og hjælpe de ryttere, som gerne vil ride længere klasser, med at nå målet. Deri ligger der selvfølgelig også muligheden for at skabe en større viden og forståelse for sporten og vejlede ryttere til en god start og/eller videreuddannelse i netop distance.

Hvis du leder efter en mentor
Distanceudvalget opretter et korps af mentorer for distancesporten, og listen med mentorer samt deres mailadresser kommer på DRF’s hjemmeside. Distanceudvalget er opsøgende ift. at finde mentorer i områder, hvor der er behov for dette. Ryttere, der er interesserede i at få en mentor, kan kontakte Distanceudvalget, hvis de ikke finder en mentor i deres område, eller hvis relevante mentorer ikke har mulighed for at vejlede flere ryttere.

Hvis du gerne vil være mentor
Det er naturligvis essentielt, at en mentor har indgående kendskab til reglementet og rider distance på minimum et niveau højere end rytteren. Det er nødvendigt, at mentoren bor i en overskuelig afstand til rytteren, således at det er muligt at mødes til fælles rideture. Mentoren og rytteren finder sammen ud af, hvad indholdet i deres samarbejde skal være. Mentor indbydes til at ride med i et ridt for at hjælpe rytteren til en tryg oplevelse i sporten. Udvalget støtter og coacher mentorer ved behov.

Send en mail til distance@rideforbund.dk, hvis du ønsker mere information om mentorer, eller hvis du gerne vil være mentor.

01-08-2018