1.500 fik en gratis ridetime med hjem fra Landsskuet i Herning

af  Rikke Højgaard
Ridning er både sjov, god motion og godt sammenhold, og det bør alle få lov at opleve. Derfor havde Dansk Ride Forbund taget turen til Landsskuet i Herning i sidste uge for at give publikum en smagsprøve på ridesportens glæder. 1.500 muleposer med forskellige godter og vouchers med en gratis ridetime blev uddelt, og over hele landet står mere end 70 rideklubber klar til at byde indenfor til en ridetime. Publikum på skuet fik også mulighed for at opleve fest og farver til hest på nærmeste hold, da forbundets Landsdelsfinaler blev afviklet for første gang.

Kunne du tænke dig at prøve ride?
Vi havde travlt på Dansk Ride Forbunds stand ved Landsskuet – rigtig travlt.

”Det var en fornøjelse, at så mange glade gæster viste interesse for ridesporten og fandt vej til vores stand til en god snak og en gratis ridetime,” fortæller forbundets Servicechef Anne Silfwander.

Med støtte fra DIF og forbundet klubber kunne vi uddele muleposer med guf, gulerødder og ikke mindst en voucher til en gratis ridetime hos en af forbundets klubber, og der var rift om dem.

”Vi delte 1.500 poser og vouchers ud, og jeg tror måske endda, vi kunne have uddelt flere. Der var virkelig stor interesse for at prøve at ride, så nu håber vi, at rigtig mange finder vej til vores klubber. Vi er glade for, at mere end 70 klubber står klar til at tage imod, og vi håber, at endnu flere klubber har lyst til at være med”, fortsætter Anne.

Klubber der ønsker at deltage i kampagnen om en gratis ridetime skal henvende sig på info@rideforbund.dk. Den 17. – 19. august er vi også klar med en stand ved Livsstilmessen i Bernstorffsparken, hvor vi igen vil uddele gratis ridetimer. Voucherne kan bruges i rideklubber over hele landet frem til 31. marts 2019. Læs mere her: www.gratisridetime.dk.

Landsdelsfinalerne skudt i gang med et brag i Herning
Ryttere i alle aldre og på alle typer af heste og ponyer var samlet ved Landsdelsfinalerne, der blev afviklet for første gang ved Landsskuet i Herning. Der blev dystet i aktiviteter som Kvadrille, Pas De Deux, Ponygames, Stilstafetspringning og Parkour & Miljø, og Landsskue-deltagere med egen hest fik også mulighed for at prøve kræfter med breddeaktiviteterne.

”Det gik faktisk bedre end forventet. Det er altid spændende, når vi skal afvikle noget for første gang, men alt kørte, som det skulle. Rammerne var rigtig fine, stemningen og konkurrencerne forløb festligt og farverigt, og både frivillige og deltagerne var glade og positive. Det var også rig dejligt at opleve en stor interesse fra landsskuedeltagere, så vi håber, at flere har fået mod på at prøve aktiviteterne,” fortæller formand for Dansk Ride Forbunds Breddeaktivitetsudvalg, Eva Stæhr Iversholt

2018 er som sagt første år, hvor Dansk Ride Forbund afvikler Landsdelsfinaler. Klubber fra hele landet har gennem året konkurreret for at kvalificere sig til finalerne, hvor Nord- og Syd-afdelingen altså blev afviklet ved Landsskuet, mens Øst-finalerne afvikles ved Livsstilsmessen i Bernstorffsparken i Charlottenlund den 17. – 19. august.

”Både medarbejdere og frivillige har virkelig knoklet for at få arrangementet stablet på benene, og så er det bare skønt, når det glider på skinner, og både frivillige, deltagere og publikum er positive og glade. Landsdelsfinalerne er vores bedste vindue til at vise en festlig og lærerig del af ridesporten, og rammerne i Herning var et godt vindue til at vise aktiviteterne frem. Nu glæder vi os til Livstilsmessen, hvor vi kan byde det sjællandske publikum på et indblik i vores passionerede sport. Jeg vil også gerne takke alle de sponsorer, som har bakket op og gjort finalerne mulige,” siger Maibritt Viffeldt, der er projektleder på Landsdelsfinalerne.

DIF og sponsorerne støtter op
Danmark Idræts-Forbund (DIF) har som et led i ambitionen om at få flere danskere til at dyrke sport valgt at støtte Dansk Ride Forbunds aktiviteter med at synliggøre ridesporten for publikum på Landsskuet og i Bernstorffsparken. Derudover bakker en stribe sponsorer op om Landsdelsfinalerne. Tak til: Pavo, Eldorado, Viffeldt Safety-System, Ifor Williams, Agria Dyreforsikring, Ridehesten, Wendy og Gave-Konzeptet.

Masser af skøn breddesport i Herning
Der var passioneret og engageret aktivitet på konkurrencebanen i Herning, hvor børn, voksne, ponyer og heste dystede i breddesportens mange aktiviteter. I alt 25 klubhold med 100 deltagere var til start ved finalerne. Stort tillykke til vinderne (listet nedenfor), og alle andre der deltog.

Ponygames A
Ponygames B
Stafetspringning afd. A
Tinglev Rideklub (De seje drenge)
Stafetspringning afd. B
Tinglev Rideklub (Big Horses)
Pas de Deux afd. A
Bedsted Rideklub
Pas de Deux afd. B
Harridslev Rideklub
Kvadrille afd. A
Han Herred Hestesportsklub
Parkour og Miljø afd. A
Parkour og Miljø afd. B
Harridslev Rideklub

Stort tillykke til vinderne af Klubturneringen NORD & SYD
Ved Landsdelsfinalerne i Herning blev det også afgjort, hvem der vandt Klubturneringen SYD & NORD. Sundeved Rideklub løb med sejren i SYD, mens Silkeborg Rideklub vandt klubturneringen i NORD. Klubberne vinder stutteribesøg - og Sundeved skal på besøg hos Stald Bøgegården, mens Silkeborg skal til Katrinelund på Mors. Vi håber klubbernes medlemmer får en fantastisk oplevelse.

Landets største heste-dyrskue
Landsskuet er Danmarks største dyrskue for heste. Samlet udstilles typisk 25 racer med i alt 350 heste, som udover bedømmelsen også deltager i forskellige aktiviteter og shows. Yderligere cirka 50 heste kommer hvert år til Herning for at deltage i de store hesteshows under Landsskuet, som er blandt favorit-aktiviteterne for de 50.000 gæster.

Landsskuet, der bygger over 100 års tradition for at samle landets bedste husdyr i Herning, udstiller også kvæg, får, geder, kaniner, fjerkræ, katte og hunde. I alt omkring 2.700 dyr.

Se mere om Landsdelsfinalerne her.

Se mere om Landsskuet her.
12-07-2018