Stjernespækkede startlister ved DM på Tågerup

af  Absolute Horses
Flere tidligere vindere stiller op i mesterskabsklasserne hos Absolute Horses. Mesterskaberne skydes for alvor i gang torsdag eftermiddag med 1. afdeling af Agria DRF-mesterskab for U21 ryttere.

Josephine Bøgh og Laurenz (Absolute Horses)

Så er DM i ridebanespringning hos Absolute Horses på Tågerup i Sommersted ved Kolding kommet i gang. Og interessen for at være med til stævnet har været stor. Der bliver omkring 1000 starter på de fem dage.

Onsdagen var afsat til tre opvarmningsklasser på 115, 125 og 135 cm, hvoraf den sidste med over 100 deltagere måtte deles i to. Der er skruet ned for sommervejret, og der var en kraftig blæst over Tågerup.

Tilmeldingen til de tre mesterskabsklasser er vokset støt, så nu er Agria DRF-mesterskabsklassen Jyske Bank U21 er 30 deltagere. Det er bl.a. sidste års vinder Josephine Bøgh, dog på en anden hest – Laurenz – og sidste års sølvmedaljetager Christine Nielsen på Griffin. Sidste års vinder i U18 Clara Hallundbæk stiller op i U21 med både Quimondo de la Roque, som hun vandt på, og Dakar.

U21-rytterne springer 145 cm torsdag, og de bedste 20 rider finale over to runder lørdag.

Til Agria DRF-mesterskabet Pedersen Sporthorses U18 er der 33 tilmeldte. Det er bl.a. Laura Baaring Kjærgaard og Christine Thirup Christensen, der fik sølv og bronze i fjor, og Theodor Wildfang Linde, som vandt mesterskabet for kategori I-ponyer sidste år. U18 rider første afdeling på 140 cm fredag og finale over to runder søndag.

Senior-stjerner
Hele 35 ekvipager prøver at vinde Stephex Stables Senior DM. Det er en stjernespækket liste. Blandt deltagerne er Thomas Sandgaard, der vandt både i 2011 og i fjor. Han kommer på Amarone, som han vandt med i 2011.

Søren Nørgaard Pedersen, som vandt i 2012, deltager ligesom Lars Bak Andersen – mester i 2013 – og Søren Møller Rohde, der vandt i 2016. Han har to heste med – bl.a. vinderhesten Velerne Ask. Gitte Dahl, som fik sølv i fjor, prøver igen på Conan. Også den ene af stævnets værter, Andreas Schou, stiller op - på Sanlou og Elien.

Senior-rytterne rider kvalifikation fredag på 150 cm og finale over på runder på først 150 og så 160 cm som stævnets sidste klasse søndag.

Banedesigner er – som han har været det mange gange på Tågerup – Bo Bak Andersen med Brian Jul Sneistrup og Christian Eilschou Holm som assisterende banedesignere.

Se startlister her

Absolute Horses