TD’er introduceret til måling af næsebåndets stramhed

af  Rikke Højgaard
Søndag den 14. januar var Dansk Ride Forbunds officials samlet i Dalum til den årlige officialdag. I den forbindelse blev TD’erne introduceret til baggrunden for reglen om næsebåndenes stramhed og implementering af denne.

Foto: Mette Uldahl (Dansk Ride Forbund)

Det er på baggrund af resultater fra Dansk Ride Forbunds omfattende udstyrsundersøgelse, at det er besluttet, at indføre en grænse for næsebåndets stramhed gældende i alle discipliner fra årsskiftet. Det er vigtigt, at reglen implementeres i god og konstruktiv dialog mellem TD’er og ryttere, og derfor blev TD’erne orienteret om baggrunden for reglen og implementering af denne af forbundets veterinærkonsulent Mette Uldahl. TD’erne fik også demonstreret den målepind, der skal benyttes, og alle fik udleveret et eksemplar.

Foto: Mette Uldahl og Helle Madsen demonstrerer målepinden (Dansk Ride Forbund)

”Det var et godt og oplysende møde med god og konstruktiv dialog. Det er mit indtryk, at TD’erne er positive og klar til at gå i dialog med rytterne, så vi i fællesskab kan sikre hestevelfærden hos stævneheste og -ponyer. Dialog er vejen frem, men for os TD’er er det rart, at vi har fået en måleenhed, som vi kan tage i brug, hvis der er tvivl, om et næsebånd er for stramt. Nu går i gang, og så evaluerer vi til november,” fortæller Helle Madsen, TD og bestyrelsesmedlem i Dansk Ride Forbund.

Foto: Målepind (Dansk Ride Forbund)

Dialog er vejen frem
Undersøgelsen, der forventes offentliggjort i starten af 2018, viser en tydelig sammenhæng mellem stramme næsebånd og forekomsten af mundlæsioner hos stævneheste, og DRF ønsker ikke, at brug af udstyr i sporten medfører læsioner i hestens mund. Målet er, at implementeringen skal foregå i god og konstruktiv dialog mellem ryttere og officials. Effekten og implementeringen af reglen vil blive evalueret i november 2018. Undersøgelsen blev foretaget på 3.000 danske stævneheste i stævneårene 2014 og 2015, og hensigten er at gentage den om et par år for bl.a. at følge på, om efterfølgende tiltag har haft en effekt.

15-01-2018