Ny elitegruppe skal lægge langsigtet plan for dansk militarysport

af  Susie Juhl
Med Kerstin Dallmann i spidsen har Dansk Ride Forbunds generalsekretær Jacob Gulmann iværksat en plan for dansk militarysucces på lang bane. Talent- og eliteudviklingen skal i endnu højere grad struktureres på samme måde som i de øvrige olympiske discipliner spring og dressur, sådan at arbejdet på sigt ender ud i, at det bliver muligt at deltage med et dansk landshold til OL.

Eliteudvalg- og plan in the making
Kerstin er for nyligt blevet udnævnt som formand for Militaryudvalget, men hendes indsigt i dansk militarysport rækker meget længere tilbage. Bland andet har hun, de seneste år, fungeret som holdkaptajn for det danske seniorlandshold - senest ved sommerens EM i Strzegom.

Det er endnu ikke fastsat præcis hvem elitegruppen skal bestå af, eller hvad tidshorisonten er, men det endelige mål der skal arbejdes målrettet imod, er at få et dansk militarylandshold med til OL. De seneste år er strukturen omkring ungdomsarbejdet i military blevet væsentligt forbedret, og der skal arbejdes videre på det gode grundlag. Kerstin Dallmann mener det giver god mening at skele mod dressur, der gennem mange års struktureret og målrettet talent- og elitearbejde oplever stor sportslig succes på seniorplan.

Foreløbig er der derfor indbudt en række mennesker med forskellig viden om militarysporten til et møde primo februar. Forventningen er, at man til mødet vil samle en masse gode inputs, og på den måde sparke det spændende arbejde i gang.

16-01-2018