Jule- og nytårshilsen fra Ungdomsdressuren

af  Rigmor Kristensen
God jul og godt nytår til alle pony-, junior- og umgryttere i Ungdomsdressuren. Vi kan med glæde se tilbage på et år, hvor ungdomsdressuren internationalt har markeret sig blandt de bedste i Europa.

For de dygtige ponyryttere må vi betegne årets som intet mindre end fantastisk, og det bedste nogensinde, hvad angår medaljehøsten ved årets EM i Kaposvar, Ungarn.  Det rutinerede hold, der bestod af tre gengangere fra sidste års sølvhold, og en EM-debutant, mestrede igen at hente holdsølvet hjem.  Derudover formåede Louise F Christensen og Vegelins Goya at forbedre de individuelle medaljer fra sidste år, da hun i år sikkert red sig til to individuelle sølvmedaljer i henholdsvis PRM og FEI Kür.  Sara Aagaard Hyrm og Der Harlekin B var også rigtig godt ridende og opnåede individuel bronze i FEI Kür.  Nogle fantastiske dage i Ungarn med holdet, der udover Louise og Sara, også bestod af Sofie K. Hansen på Prince of Glory og Kristian Würtz Green på Lilo L.

Også de danske junior- og ungrytterhold markerede sig flot ved årets EM i Roosendaal i Holland. Juniorholdet, som bestod af Camilla Andersen og Rafaella K, Victoria Kuusisto Pedersen og Langkjærgaard’s Donna Fetti, Karoline Rohmann og Noosa Melody samt Sara Van Deurs Petersen og Katholm’s Ronaldo sikrede sig holdbronze, og både Camilla og Karoline red sig i A-finalen.

Årets ungrytterhold bestod af Josefine Hoffmann på Hønnerups Driver, Louise Karstoft på Famoso, Pernille Pilborg på Hoelgaard’s Armani og Celine Rørbæk Silfen på Romio Højris, og holdet blev nr. 6 i holdmesterskabet, mens både Josefine og Pernille opnåede plads i A-finalen.

Fremtiden ser lovende ud for ungdomsdressuren, så vi, da nye unge ryttere fik lejlighed til at gøre sig gældende ved Nordic Baltic Championship i Hammerö i Sverige, ligesom de leverede flot ved de danske mesterskaber og i ECCO Cuppen.

År 2017 blev også året, hvor vi sagde farvel til markante personer for ungdomsdressuren. Elite- og Talentchef Kimi Nielsen takkede af efter 10 år som holdleder for seniorlandsholdet. Ligeledes takkede landstræner for junior- og ungrytterne Ulrik Sørensen og holdleder Catharina Ørsholt-Christoffersen af efter flere år på posterne. Vi takker for den udvikling og samarbejde, som I har været med til over årene, og byder velkommen til vores nye landstræner for junior- og ungrytterne, Dennis Fisker, ny holdleder Anne Moesgaard og ny assisterende holdleder Janne Møller Jensen. Ponydressuren er til gengæld fortsat bemandet med landstræner Jette Nevermann Torup og holdleder Rigmor Kristensen.

Der skal også lyde en tak til alle ryttere, trænere, forældre, klubber og stævnearrangører og ikke mindst vores sponsorer, som over året gør stor en indsats for, at vi kan dyrke vores sport.

Tusind tak for i år, Vi ses derude.

Rigmor Kristensen, Talent og Ungdomskoordinator
28-12-2017