Stjernespækket felt klar til World Cup Herning

af  Rikke Højgaard
I efterårsferien (18. – 22. oktober) løber Danmarks nye store ridesportsevent, World Cup Herning, af stablen i Jyske Bank Boxen i Herning. Nu er deltagerlisterne klar, og en stribe topryttere fra 20 forskellige nationer er klar til at give publikum springning og dressur i verdensklasse. I World Cuppen i dressur skal fem danskere – heraf tre fra det sølvvindende danske EM-hold - bl.a. op mod verdensetteren Isabell Werth fra Tyskland, svenske Patrik Kittel og hollandske Adelinde Cornelissen.

Det sølvvindende danske EM-hold

Stærkt World Cup-felt klar i Herning
Det er sæsonens første FEI World Cup-kvalifikation, der skal afvikles i Herning den 21. og 22. oktober, og stjerner på stribe har meldt deres ankomst. Tre ryttere fra vores sølvvindende danske EM-hold, Agnete Kirk Thinggaard, Anna Zibrandtsen og Cathrine Dufour (også to individuelle EM-bronzemedaljer) samt Daniel Bachmann Andersen og Helene Melsen er klar til World Cup i Boxen. Det samme er bl.a. tre stærke tyskere med Isabell Werth, verdens mest vindende dressurrytter, i spidsen. Isabell er nykåret tredobbelt Europamester, hun er regerende World Cup-vinder, og så er hun nr. 1 på verdensranglisten. Faktisk er Werth så suveræn, at hun også er nr. 4 og nr. 6 (på forskellige heste). Spændende bliver det, om Cathrine Dufour kan tage kampen op mod verdensetteren på hjemmebanen? Det skete næsten i Doha tidligere på året, hvor Dufour og Cassidy var under 1 % fra at slå Werth og Don Johnson, som tyskeren tager med til Herning. De stærke hollændere Adelinde Cornelissen og Patrik van Der Meer, samt svenske Patrik Kittel og Tinne Vilhelmson Silfven er også blandt de startende i World Cuppen i Herning.

Find alle de deltagende ekvipager her.

Stærke ekvipager klar til springning og dressur i verdensklasse
World Cup Herning byder ud over World Cup-dressuren også på masser af internationale spring- og dressurklasser. I de sværest springklasser (CSI3*) kan vi blandt andre glæde os til at opleve EM-danskerne Thomas Sandgaard, Andreas Schou og Søren Pedersen samt bl.a. Rikke Haastrup, Søren Møller Rohde og Lars Bak Andersen. Det dansk/irske ægtepar Linnea Ericsson-Carey og Shane Carey skal også på banen, sammen med bl.a. de stærke tyskere Jörg Naeve og Carsten-Otto Nagel samt den svenske legende Rolf-Göran Bengtsson.

I den tostjernede dressur(CDI2*) skal EM-sølvvinder Anna Kasprzak på banen med sine to upcoming stars Quartron og Rockstar, hvor de skal dyste mod flere stærke danskere samt bl.a. australske Tristan Tucker, der også underholder på lørdagens World Cup Herning Show Night presented by TronsøSkolen, og svenske Per Sandgaard, der tidligere var dansk statsborger og repræsenterede Danmark ved OL i 2004.

Find alle de deltagende ekvipager her.

Uge 42 byder på en hestefest af dimensioner i Herning
Det er første gang Jyske Bank Boxen danner ramme om Wold Cup-kvalifikationen i dressur, men der er lagt op til en event i absolut særklasse. Stævnet rummer nemlig noget for alle. Flere stjerner har også deres upcoming heste med til stævnet, så både nuværende og kommende verdensstjerner samles under et tag.

Udover verdensklassedressur byder stævnet også på springning på allerhøjeste plan. Blandt andet skydes FEI’s helt nye ponyspring-turnering i gang, og der afvikles også både CSI1* og CSI3* springning. Sværest bliver det i Grand Prix, hvor forhindringshøjden kommer op på 150 cm, når der skal springes om 300.000 kr.

Lørdagen byder på en fantastisk World Cup Herning Show Night presented by TronsøSkolen med masser af festlige indslag, musikalsk af urban pop-duoen L.I.G.A og afterparty for alle.

World Cup-eventen i Herning arrangeres af Dansk Varmblod, Dansk Ride Forbund og Equitour Aalborg i samarbejde med Sport Event Denmark, Herning Kommune og MCH Messecenter Herning.

Køb din billet her.

Se mere her