Brogaarden Para Cup 2017 finale

af  Pararideudvalget

Tine Rise Thomsen blev sikker vinder af finalen i Brogaarden Para Cup 2017, da Sportsrideklubben Vallensbæk afviklede finalen i den nye turnering, Brogaarden Para Cup.

Den nye Para Cup er allerede en succes
Det er første gang nogensinde, at der har været afviklet en cup i para-dressur. Cuppen har været landsdækkende og er afviklet over 4 kvalifikationsrunder, hvor rytterne har optjent point ud fra deres placeringer i hver runde. De ryttere med flest point har herefter kvalificeret sig til finalen – i lighed med andre turneringer, som bl.a. ECCO Cup. Heste og ekvipager, der har været placeret internationalt har været udelukket fra start i cuppen.

Cuppen blev en kæmpe succes. Der har været en meget stor sponsor-opbakning og alle deltagerne har været rigtigt glade for at være med i cuppen. Rytterne mødes normalt kun ved DM, så det var meget rigtigt godt, at de nu også har kunnet mødes og deltage i konkurrencer ved andre stævner.

Ved finalestævnet var der lørdag eftermiddag et stort arrangement, hvor Pararideudvalget præsenterede en ny film om para-ridning. Filmen er udarbejdet i samarbejde med Zibra Sport. DRF’s formand Ulf Helgstrand, repræsentanter fra Parasport Danmark og Danmarks Idræts-Forbund, en lang række sponsorer, ryttere med deres familier m.fl. deltog i arrangementet.

Vinder af Para cuppen
Tine Rise Thomsen og Landiano kom til finalestævnet med en sejr i 4. runde af Brogaarden Para Cup i bagagen. I finalen vandt ekvipagen begge finalerunder med hhv. 69,21 % i lørdagens program (det internationale holdmesterskabsprogram) og 74,58% i søndagens kür-finale og blev dermed sikre vindere af Brogaarden Para Cup 2017 med samlet 143,79%. Med sejren fulgte bl.a. et gavekort fra Brogaarden på et halvt års fodersponsorat med tilknyttet foderkonsultent til en værdi af ca. 10.000 kr. Julie Schmidt & Combat, der tidligere på året vandt 2. runde af cuppen blev nummer to i finalen med 136,63% foran Lonnie Guldfrø, der vandt 1. kvalifikationsrunde. Lonnie har siden fået ny hest og formåede også at kvalificere denne hest til finalen. Lonnie blev nummer tre i finalen på hesten Sting med i alt 135,84% lige foran Anne Mette Hasselstrøm & Max, der endte på 4.pladsen med 135,28%. Maria Bech Kofoed & Sir Salvador blev nummer fem foran Anna Krarup Slinkert & Sheik og Line Faxe & Edzer. Kun 4% skilte nummer to og nummer syv i finalen.

Udover præmier fra Brogaarden var der utroligt mange andre ærespræmier. I alt blev der i finalen redet om præmier til en samlet værdi af ca. 45.000 kr.

Udover Brogaarden, der er hovedsponsor, støtter flg. sponsorer op om para cuppen: BIG Sports Prize, Blue Hors Care, Dansk Varmblod, Dressurens Venner, Everhorse Magazine, Falck, Fyns Rideudstyr, Hest & Rytter, Horseline, Horze København, Juletrae.net, Kinnerup Hesteartikler, Kystol, Network Communication, Nygaard Rideudstyr, OM Spring, Parasport Danmark, Paw Andersen – Tømren fra Arden, Plesner og Ridehesten.com. Tak til alle sponsorer.

09-10-2017

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor