Tre danskere klar til NM i distance

af  Susie Juhl
De nordiske mesterskaber er reelt de nordisk-baltiske mesterskaber, når der er tale om distance. De tre danske ekvipager, der skal forsvare de danske farver ved årets meseterskab er så småt på vej til Kurtuvenai i Litauen, der danner ramme om weekendens mesterskab. Danmark stiller med en enkelt ekvipage i seniormesterskabet (120 km) nemlig Brita Christensen/Triple A Mariella OX og med to ekvipager i ungryttermesterskabet (80 km) - Karoline Kjærgaard/Faccoria OX og Lise Christensen/Triple A Malachai.

Seniormesterskabet (CEI2* 120 km)
Brita Christensen/Triple A Mariella OX

Ungryttermesterskabet (CEIYJ1* 80 km)
Karoline Kjærgaard/Faccoria OX
Lise Christensen/Triple A Malachai

Ridesportens marathon
Distanceridning er ridesportens marathon, hvor kunsten er at komme først i mål i klasserne på fri tid (alle klasser på mere end 36 km/LB) og ramme en idealtid i de kortere klasser. For alle klasser gælder mottoet ”At fuldføre er at vinde”, og det gælder om at komme i mål med en hest, der er frisk til endnu en distance.

Konkurrencen foregår ved at gennemride en afmærket rute gennem terrænet. Ridtet overvåges af erfarne dyrlæger, som sikrer, at hestene ikke overbelastes. Hestene kontrolleres før, under og efter ridtet, og de må ikke have for høj puls, være halte eller vise tegn på overanstrengelse.

Info om stævnet eller følg det på Facebook.

12-09-2017

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor