Childrenrytterne millimeter fra EM-medalje

af  Rikke Højgaard
Torsdag var der holdmedaljer på spil i children-mesterskabet ved EM i ungdomsspringning i Samorin i Slovakiet, og spændingen var stor, da danskerne var fejlfri fra tirsdagens første del af mesterskabet. Trods en stribe pragtpræstationer sluttede vores unge talenter desværre lige uden for medaljerækken. Ungrytterne sprang også første del af deres holdmesterskab torsdag, hvor det blev til en foreløbig 13. plads.

Lige ved og næsten
Torsdagens holdmesterskab blev sprunget over to runder på en 1,25 m høj bane, og presset på vores unge ryttere var stort, da de havde 0 fejl med fra tirsdagens første runde og dermed havde medaljerne indenfor rækkevidde.

Vores unge ryttere og deres heste lod sig dog ikke afskrække af presset, og alle som en - Madelen Bennetsen på M.B. Calida, Gustav Christian Jacobsen på Fayot, Cecilie Kjær på Aagaardens Elina og Josefine Sandgaard Mørup på De Semilly Edition – strøg gennem første runde uden fejl, hvilket gav adgang til anden runde – fortsat med 0 fejl. Noona W. Linde og Townshead Latika R deltager individuelt ved EM, og de lod sig ikke stå tilbage for holdet og præsterede også en flot fejlfri runde.

I anden runde kom Cecilie og Elina endnu en gang fejlfrit gennem banen, mens Madelen og Calida fik 4 fejl. Josefine og De Semilly desværre også 4 fejl, mens Gustav og Fayot sluttede af med endnu en flot fejlfri runde. Det betød, at Danmark kom i omspringning med Polen om bronzen. Madelen og Cecilie fik desværre fik 4 fejl hver, og trods at Josefine var fejlfri, kunne medaljen ikke nås, så Gustav stod over. Guldet Storbritannien fik guld og Belgien sølv.

Noona kom gennem 2. runde med 4 fejl, og trods det ikke blev til en holdmedalje i denne omgang, kan vi glæde os over, at vores unge ryttere har præsteret langt over forventningen – det tegner godt for fremtiden.

Gustav og Cecilie er videre til finalen med 0 fejl, mens Madelen har 4 fejl med.

Ungrytterne på foreløbig 13. plads i holdmesterskabet

17 nationer er til start i ungrytternes holdmesterskab, hvor første runde blev sprunget torsdag. Runden blev sprunget på 1,50 m høj bane, hvor første danske holdekvipage Jessica Toelstang og Campari desværre lagde ud med 16 fejl. Endnu mere ærgerligt var det, at Lejse Bramminge og Cascada blev elimineret, for det betød, at alle øvrige resultater tæller. Christina Nielsen og Griffin fik 9 fejl for deres runde, mens Emil Hallundbæk og Chalisco kom gennem med 8 fejl. Det betød, at Danmark har 33 fejl med videre til fredagens anden runde og ligger på en foreløbig 13. plads.

Jonathan Saul og Lamentos springer individuelt med EM, men ekvipagen havde ikke den bedste dag og sluttede med 53 fejl.

Program (mesterskaber)

Tirsdag
15:30 Children, 1. indv. kval. (125 cm)
Onsdag