Bronze til juniorerne og en 6. plads til ungrytterne ved EM i dressur

af  Rikke Højgaard
Torsdag blev anden halvdel af holdmesterskaberne afviklet ved EM i dressur for juniorer og ungryttere i Roosendaal i Holland, og vores to resterende juniorekvipager leverede begge super præstationer, der sikrede, at vores dygtige piger kunne modtage en flot og velfortjent bronzemedalje. Ungrytternes to sidste ekvipager red også fine programmer, hvilket gjorde, at holdet avancerede flot fra en 8. til en 6. plads. De individuelle medaljer er på spil fredag og lørdag. Søndag rider de 18 bedste i hver aldersgruppe kür om de sidste individuelle medaljesæt.

Karoline Rohmann på Noosa Melody

Flot dansk juniorbronze
Onsdag havde Victoria Kuusisto Pedersen på Langkjærgaard’s Donna Fetti og Sara Van Deurs Pedersen på Katholm’s Ronaldo redet deres teamprogrammer, hvorefter Danmark lå på en foreløbig 4. plads. Torsdag skulle Camilla Søndberg Thomasberg Andersen på Rafaella K og Karoline Rohmann på Noosa Melody så forsøge at konvertere den placering til en medalje. Og det gjorde de – med 71,594 % til Camilla og 71,378 % til Karoline sluttede vi på samlet 213,621 point, hvilket rykkede os forbi svenskernes 211,217 point, og dermed var bronzemedaljerne i hus. Guldet gik til Tyskland, mens Holland fik sølv.

6. plads til ungrytterlandsholdet
Louise Karstoft på Famaso og Josefine Hoffmann på Hønnerups Driver havde været til start i onsdagens første del af holdkonkurrencen, hvorefter Danmark lå på en foreløbig 8. plads. Torsdag skulle Pernille Pilborg og Hoelgaard’s Armani samt Celine Rørbæk Silfen og Romio Højris så forsøge at avancere holdet, og med programmer til hhv. 68,342 % og 71,158 % lykkedes det at avancere til en 6. plads. Guldet gik til Tyskland, sølvet til Holland, mens Sverige fik bronze.

Program – junior og ungryttere

Onsdag
07:00 Junior Team Test - 1. afd.
14:25 Ungrytter Team Test - 1. afd.
Torsdag
07:00 Junior Team Test - 2. afd.
17:00 Ungrytter Team Test - 2. afd.
Fredag
07:00 Ungrytter Indv. Test - 1. afd.
14:10 Junior Indv. Test - 1. afd.
Lørdag
07:00 Ungrytter Indv. Test - 2. afd.
15:30 Junior Indv. Test - 2. afd.
Søndag
11:15 Junior Kür