50.000 kr. fra Sydbank Fonden til Furesø Rideklub

af  Susie Juhl
Furesø Rideklub har gennem en flot donation fra Sydbank Fonden fået hjælp til at optimere mulighederne for deres blinde ryttere. Klubben, der tilbyder forskellige former for handicapridning, kan efter donationen på 50.000 kr. købe nye heste med de særlige egenskaber, der er nødvendige for ryttere med synshandicap.

Donation optimerer handicapridning

Furesø Rideklub holder til på Skovgården, der ligger i naturskønne omgivelser i Værløse lidt nord for København. Klubben tilbyder handicapridning for både fysisk og psykisk handicappede børn og voksne, og har gennem de senere år oplevet stigende interesse for heste og ridning som pædagogisk og terapeutisk redskab for personer med funktionsnedsættelse. Og klubben er nu også begyndt at tilbyde rideundervisning til blinde hesteinteresserede. Men det er ikke uden udfordringer, da det kræver et helt særligt hestemateriale at inkludere blinde ryttere. Hestene skal have et særligt godt sind, en høj grad af pålidelighed og gennemgå en særlig træning, så de blinde ryttere kan føle sig trygge. Det er nu muligt at sørge for sådanne heste til blinde ryttere, på grund af den meget flotte donation fra Sydbank Fonden.

Furesø Rideklub

Sydbank Fonden