Juniorerne på en svær opgave

af  Anne Marie K. Rasmussen
En bane er ikke færdig før sidste spring er klaret. Det måtte rigtig mange af deltagerne i første kvalifikation af A-Equipment Agria DRF-mesterskabet for juniorer hos Absolute Horses på Tågerup erkende, da flere fik fejl på banens sidste forhindring. Kun seks af ud af 41 ryttere kom fejlfrit gennem første kvalifikation, og sejren gik til Mathilde Aborg og Contina.

Mathilde Aborg og Contina (Absolute Horses)

Sejr på hjemmeavlet hest
Kun seks af de 41 startende var fejlfrie, to klarede sig med en enkelt tidsfejl, mens 13 sluttede med fire fejl. For seks sluttede kampen om mesterskabet, da de opgav eller udgik. Vinder af kvalifikationen blev Mathilde Aborg (LYK) på Contina i tiden 75,70.

- Det havde jeg bestemt ikke regnet med, sagde en glad rytter efter sejren. Det er min første 1,40 klasse, og det er en hest, vi selv har avlet.

Nu er det så om at holde nerverne i ro søndag, hvor juniorerne rider anden kvalifikation og finale. Mathilde Aborg har prøvet det før. Hun var med til indendørs-mesterskabet, hvor hun havde en tidsfejl i kvalifikationen og faldt af i finalen.

Næstbedste rytter i kvalifikationen var Isabella Bach (RTG) på Leonidas i 75,97 fulgt af Christine Thirup-Christensen (HIS) på Lui Viton, Clara Hallundbæk (SPR) på Quimondo de la Roque i 77,98, Phillippa Wildfang Linde (SPR) på I-Caprioska i 78,65 og Anne Katrine Kolborg (SPS) på Abildgaards Sonate som sidste fejlfrie med 79,62.

Start- og resultatlister

Et stævne for hele familien
DM-stævnerne er inde i en god gænge med gode faciliteter, gode hjælpere og gode traditioner bl.a. for et brag af en rytterfest fredag aften. Men der er andre hestekræfter end de firbenene at kigge på. Landrover og Jaguar stiller op med stor udstilling og mulighed for testkørsel. Og Absolute Cars og Absolute Horsetrucks har en stor udstilling af biler i alle klasser og hestelastbiler med beboelse.  Der er også salgsstande med forskelligt udstyr og mulighed for at købe grillpølser, sushi, øl m.m.. Man kan tage børn under 12 år gratis med, og de får en kupon til en pølse ved indgangen. Skulle børnene miste interessen for at følge med i den spændende ridning, kan de selv prøve kræfter med en børnespringbane – uden hest – ligesom der er hoppeborg til børnene.

Praktisk Info
DM-stævnet holdes hos Absolute Horses på Tågerup, Tågerupvej 32, Sommersted, fra onsdag den 17. til søndag den 21. maj. Der er gratis adgang onsdag og torsdag, mens det koster 80 kr. fredag, lørdag og søndag. Man kan tage børn under 12 år med gratis. Partoutkort til de tre dage koster 200 kr. Du kan også se mesterskaberne live på Zibrasport.dk. Det koster 49 kr. for et Premium Pass.

Bestemmelser

Absolute Horses