Kasper H. Hansen fører DM i springning

af  Anne Marie K. Rasmussen
Alt er stadig åbent i kampen om Absolute Horsetrucks DM i ridebanespringning ved det store DM stævne hos Absolute Horses på Tågerup ved Kolding. Seks ud af 26 ryttere var fejlfrie i første kvalifikation, der blev redet fredag aften, så konkurrencen er tæt. Klassen i dag blev vundet af Kasper H. Hansen og TM Las Vegas – med Thomas Dresler og Never Say Never lige i hælene. Mesterskabet afgøres søndag eftermiddag, hvor der rides finale. Har du ikke mulighed for at tage til Kolding og se springning, så streamer Zibrasport live fra stævnet.

Kasper H. Hansen og TM Las Vegas (Absolute Horses)

Sejr til Kasper og Las Vegas
Første kvalifikation af DM i springning blev vundet af Kasper H. Hansen (LYK) på TM Las Vegas i tiden 67.55 tæt fulgt af Thomas Dresler (CSC) på Never Say Never med tiden 68.28 og Thomas Sandgaard (HER) på Nørremøllehøjs Ariel med tiden 68.31. Karina Leichle (CSC) er lige vendt tilbage fra barselsorlov og blev nummer fire med Sire D’Isigny i tiden 68.63. Seks af de 26 startende var fejlfrie, en havde en tidsfejl , tre red med fire fejl og fire med fem fejl, så alt ske, når rytterne søndag rider anden kvalifikation og finale.

”Jeg er rigtig glad,” lød det fra Kasper H. Hansen, der kun har redet TM Las Vegas i et halvt år. Det er tredje gang, Kasper H. Hansen starter DM for seniorer – men første gang med så godt et resultat.

”Jeg skal nok kunne holde nerverne i ro på søndag, men det gælder om at holde hesten springende og i form,” lød det fra ham.

Thomas Dresler, der vandt DM på Never Say Never i 2014, var glad for sin andenplads på hesten, der er blevet noget mere rolig på de to år. Sidste års mestrer Søren Møller Rode (FYR) og Velerne fik fire fejl, men på CI Ci Senjor Ask klarede Søren sig med en enkelt tidsfejl. Den ene af stævnets værter, Andres Schou (ROOR), er tilbage efter et års pause, og det blev til fire fejl på Hazel BS.

Tilfreds træner
Landstræner Lars Nørgaard Pedersen var godt tilfreds med den ridning, han så.

”Det hele er åbent endnu. Det er en god bane, og fejlene falder fordelt på forhindringerne, ” siger han.

I år rider seniorerne kun en runde i første kvalifikation, hvor de før har redet to, og det synes landstræneren er helt i orden:

”Hestene har et hårdt program i maj, og tre runder er nok til at afgøre mesterskabet.”

Start- og resultatlister

Et stævne for hele familien
Det er syvende gang der afholdes DM i springning på Tågerup ved Kolding, og DM-stævnerne er inde i en god gænge med gode faciliteter, gode hjælpere og gode traditioner bl.a. for et brag af en rytterfest fredag aften. Men der er andre hestekræfter end de firbenene at kigge på. Landrover og Jaguar stiller op med stor udstilling og mulighed for testkørsel. Og Absolute Cars og Absolute Horsetrucks har en stor udstilling af biler i alle klasser og hestelastbiler med beboelse.  Der er også salgsstande med forskelligt udstyr og mulighed for at købe grillpølser, sushi, øl m.m.. Man kan tage børn under 12 år gratis med, og de får en kupon til en pølse ved indgangen. Skulle børnene miste interessen for at følge med i den spændende ridning, kan de selv prøve kræfter med en børnespringbane – uden hest – ligesom der er hoppeborg til børnene.

Praktisk Info
DM-stævnet holdes hos Absolute Horses på Tågerup, Tågerupvej 32, Sommersted, fra onsdag den 17. til søndag den 21. maj. Der er gratis adgang onsdag og torsdag, mens det koster 80 kr. fredag, lørdag og søndag. Man kan tage børn under 12 år med gratis. Partoutkort til de tre dage koster 200 kr. Du kan også se mesterskaberne live på Zibrasport.dk. Det koster 49 kr. for et Premium Pass.

Bestemmelser

Absolute Horses