Fire ungryttere red fejlfrit i første afdeling af DRF-mesterskabet

af  Anne Marie Krüger Rasmussen
De 31 ryttere kom på en svær opgave ved første kvalifikationen til Jyske Bank Agria DRF-mesterskab for U21-ryttere ved det store DM-stævne hos Absolute Horses på Tågerup ved Kolding. Sejren gik til Simone Hansen Scherff og Watokia, som var en ud af fire ekvipage, der gennemførte med 0 fejl. Ungrytterne skal i finalen på lørdag, mens juniorerne og seniorerne rider deres første kvalifikation i morgen fredag. Husk at du kan følge konkurrencerne live på Zibrasport.dk.

Simone Hansen Scherff vandt U21-kvalifikationen på Watokia (Absolute Horses)

Fire med 0 fejl i første afdeling
Kun fire af de 31 startende klarede banen uden fejl – tre opgav og en udgik med to stop. Men der er chance igen på lørdag, når de 20 bedste rider anden kvalifikation og finale. Fejlene følger med, men for dem med en eller fire fejl er der stadig gode chancer.Det var især kombinationen og den sidste forhindring, der gav fejlene, men flere kunne også ærgre sig over at rive den første forhindring ned.

Sejr til Simone Hansen
Klassen blev vundet af Simone Hansen Scherff på Watokia med 0 fejl i tiden 74,87. På andenpladsen kom Thomas Kolborg Johansen på Ashley i 75,44 og på tredjepladsen Christina Nielsen på Griffin i 78,89. Som sidste fejlfri og dermed på fjerdepladsen kom Karoline Vistesen Graversen på Sir Edward i 80,43.

Josephine Bøgh på Van Dejk havde 1 tidsfejl – 0,6 over den fejlfrie tid på 81 sekunder, men det rakte til en femteplads. Ni ryttere endte med fire fejl og en enkelt på fem og så kom fejlene ellers deropad til 24. De ryttere, der startede to heste, skal vælge, hvem de skal ride videre på. De må kun starte en hest i finalen.

Start- og resultatlister

Et stævne for hele familien
DM-stævnerne er inde i en god gænge med gode faciliteter, gode hjælpere og gode traditioner bl.a. for et brag af en rytterfest fredag aften. Men der er andre hestekræfter end de firbenene at kigge på. Landrover og Jaguar stiller op med stor udstilling og mulighed for testkørsel. Og Absolute Cars og Absolute Horsetrucks har en stor udstilling af biler i alle klasser og hestelastbiler med beboelse.  Der er også salgsstande med forskelligt udstyr og mulighed for at købe grillpølser, sushi, øl m.m.. Man kan tage børn under 12 år gratis med, og de får en kupon til en pølse ved indgangen. Skulle børnene miste interessen for at følge med i den spændende ridning, kan de selv prøve kræfter med en børnespringbane – uden hest – ligesom der er hoppeborg til børnene.

Praktisk Info
DM-stævnet holdes hos Absolute Horses på Tågerup, Tågerupvej 32, Sommersted, fra onsdag den 17. til søndag den 21. maj. Der er gratis adgang onsdag og torsdag, mens det koster 80 kr. fredag, lørdag og søndag. Man kan tage børn under 12 år med gratis. Partoutkort til de tre dage koster 200 kr. Du kan også se mesterskaberne live på Zibrasport.dk. Det koster 49 kr. for et Premium Pass.

Bestemmelser

Absolute Horses