Nervepirrende finale afgøres for første gang i Tivoli

af  Pressemeddelelse
For første gang nogensinde afholder Dansk Ride Forbund og Tivoli Træhestcuppens Finale søndag den 23. april på Plænescenen. Her dyster 200 udøvere om at kunne kalde sig den bedste voltigør på en træhesteryg, og deltagerne sætter alt ind med dristig akrobatik for at vinde konkurrencen.

Kun fantasien og modet sætter grænser for de akrobatiske øvelser, der udføres på træhesten, og publikum er derfor garanteret sug i maven og imponerende underholdning fra Plænescenen, hvor udøverne fra 34 år og helt ned til femårsalderen kaster sig ud i halsbrækkende og vovede øvelser som vejrmøller og håndstand iklædt farvestrålende dragter.

Finalen i en hård konkurrence
Deltagerne konkurrerer både i grupper og individuelt i fire forskellige discipliner på træhesten. Træhestcuppens finalen er kulminationen på årets fem indledende stævner, hvor udøverne har samlet point til at kvalificere sig til den store finale i Tivoli. Dagen afsluttes derfor med en præmieoverrækkelse.

Finalens fortryllende omgivelser i den historiske have er noget, der vækker begejstring hos arrangør Thomas Lindqvist fra Dansk Ride Forbund:

”Tidligere havde vi ingen stævner i hele vinterhalvåret, hvilket gjorde det svært for mange klubber at motivere deres voltigører i de kolde vintermåneder. Men med vores nye træhestcup er der nu massere at træne sig op til i løbet af hele vinteren, og med finalen i Tivoli har vi oplevet en meget høj tilslutning fra alle landets voltigører, som alle har kæmpet for at komme med til Tivoli.”

Helt ny konkurrencesport i Danmark
Ved showet er det også muligt at høre mere om sporten, der er helt ny i Danmark. Konkurrence i akrobatik på træhest er en ny disciplin inden for voltigering, der i sin almindelige form foregår på ryggen af en levende hest i galop. Men Dansk Ride Forbund håber med konkurrencen også på at skabe endnu større interesse for sporten og øge niveauet for de danske udøvere generelt. Derfor står forbundet også klar til at besvare spørgsmål i et lille informations-telt på Plænen, hvor Havens gæster kan blive klogere.

Du kan opleve Træhestcuppens Finale i Tivoli søndag den 23. april kl. 12.00-18.00 på Plænescenen. Adgang er inkluderet i entrébilletten.

Program for Træhestcuppens Finale 2017

Søndag 23. april

12.00 Velkommen

12.00 Individuel

13:35 Pas-de-deux

14.30 Pause

15:00 Gruppe

17.00 Show

17.40 Præmieoverrækkelse

18:00 Tak for i dag

Læs mere på www.tivoli.dk/da/program/2017/traehestcuppens+finale og på eventets Facebook-side https://www.facebook.com/events/331149447273189/

Har du ikke mulighed for at tage turen til København, så streamer Zibrasport live fra Tivoli.

Om Træheste Cuppen
Træheste Cuppen blev startet i 2017, og her skal voltigørerne udføre de sædvanlige voltigeringsøvelser – bare på træhest. Der bliver afviklet fire kvalifikationsstævner fordelt på Sjælland og Jylland. Der kan startes i både individuel, gruppe og Pas de Deux, og voltigørerne kan starte til alle de kvalifikationsstævner, de vil. Resultaterne fra de afholdte kvalifikationer er samlet på vores hjemmeside. Hvem, der bliver kvalificeret til finalen i Tivoli den 23. april, afgøres ved sammenlægning af udøverens to bedste resultater. Dermed er der lagt op til en festlig forårsdag i København, når voltigørerne skal vise deres kunnen på træhesten på Plænen i Tivoli.

Læs mere om Cuppen her

Følg med på Zibrasport.dk