Elsass Fonden ny hovedsponsor for parasporten

af  Anne Marie K. Rasmussen
Onsdag blev det ved et stort pressemøde afsløret, at Elsass Fonden er ny hovedsponsor for Parasport Danmark. Ved samme pressemøde blev Årets Parasportudøver og dermed vinderen af Pressalits Keep Living Prisen også kåret, og selv om pararytterne Stinna Tange Kaastrup og Susanne Sunesen var nomineret, var det altså PL-guldvinder Peter Rosenmeier (bordtennis), der løb med prisen.

De nominerede til Pressalits Keep Living Prisen: Peter Rosenmeier, Susanne Sunesen, Daniel Wagner Jørgensen, Jonas Larsen og Stinna Tange Kaastrup (Parasport Danmark).

Elsass Fonden ny hovedsponsor
Når paraatleterne fremover trækker i træningstøjet bliver det med et spritnyt sponsorlogo på tøjet. Onsdag offentliggjorde Parasport Danmark nemlig en ny stærk partner frem mod de Paralympiske Lege i Tokyo - nemlig Elsass Fonden. Den nye hovedsponsor, Elsass Fonden, er en privat fond, der arbejder for bedre vilkår for mennesker med Cerebral Parese (spastisk lammelse) – bl.a. via idræt og bevægelse. Og derfor var det helt naturligt for fonden at blive hovedsponsor, fortæller bestyrelsesformand, Nick Elsass.

”Vi er utroligt glade og stolte og sætter en ære i at styrke parasporten. Sport og bevægelse har altid været en del af vores hverdag og virke. Vi ved fra vores forsknings- og udviklingsarbejde på hjerneskadeområdet, hvor vigtig idræt er for mental og kropslig udvikling,” påpeger Nick Elsass.

Et vigtigt løft
Sponsoratet løber de næste fire år frem. Støtten går primært til forberedelsen og udviklingen af atleter frem mod næste PL, fx træning og turneringer. Bordtennisspiller og paralympisk guldvinder Peter Rosenmeier er ikke i tvivl om, at de ekstra midler til handicapidrætten kommer til at kunne mærkes:

”Vi har haft en tom plads på tøjet siden de Paralympiske Lege i London i 2012, og det er fantastisk, at der er nogen, der – lige såvel som os, der er i det – ser parasporten som vigtig at støtte. De ekstra midler vil være med til at sikre, at de gode resultater fra Rio kan fortsættes også i de kommende år, siger Rosenmeier, der samtidig glæder sig over, at den nye hovedsponsor er netop Elsass Fonden:
”Jeg har fulgt Elsass Fonden fra sidelinjen og har set deres store engagement i parasporten, så for mig at se er det en ideel partner, der vil det samme som os.”

På vej mod flere succeser
Og det er netop ikke første gang, Elsass Fonden sender penge til parasporten. Fonden har støttet PL-atleter siden 2008, og i 2016 kom fonden for alvor i rampelyset, da den valgte at udligne forskellen i medaljebonus. Det betød, at PL-atleterne fik samme beløb udbetalt som OL-kollegerne.

Ud over Elsass Fonden er også Pressalit og JYSK hovedsponsorer for Parasport Danmark.Tre stærke samarbejdspartnere at have i ryggen, understreger formand for Parasport Danmark, Karl Vilhelm Nielsen:

”Det er helt afgørende for Parasport Danmarks fortsatte arbejde hen mod, at de danske PL-atleter kan vinde medaljer”.

Pressalits Keep Living Prisen
Onsdag blev Årets Parasportudøver og dermed vinderen af Pressalits Keep Living-pris også fundet. De to pararyttere Stinna Tange Kaastrup og Susanne Sunesen var begge nomineret til prisen, blandt andet på baggrund af deres flotte resultater ved PL i Rio, men prisen blev vundet af bordtennisspiller og PL-guldvinder Peter Rosenmeier.

Kilde: Parasport Danmark

25-01-2017