PL-holdet sat

af  DHIF
De fire paradressurryttere Annika Lykke Dalskov Risum (Otterup), Caroline Cecilie Nielsen (København Ø), Line Kongensgaard (Arden) og Stinna Tange Kaastrup (Odense) kan nu slutte til Susanne Jensby Sunesen (tidligere udtaget), når det går løs ved de Paralympiske Lege i Rio til september.

Annika Lykke Dalskov Risum – PL-bronze 2012

Landstræner i paradressur David Amager har nu sat navn på de fire sidste danske ekvipager, der sammen med allerede udtagne, Susanne Sunesen skal repræsentere Danmark ved de Paralympiske Lege i Rio fra den 7.-18. september.

”Vi er sammen med England og Holland de eneste lande, som er tildelt de maksimale fem kvotepladser til PL i Rio, fordi vi har en række ryttere, der kan præstere på højt internationalt niveau, og derfor har det ikke været en let opgave at få sat navn på de fire ryttere”, fortæller David Amager.

Annika Lykke Dalskov Risum (Otterup), Caroline Cecilie Nielsen (København Ø), Line Kongensgaard (Arden) og Stinna Tange Kaastrup (Odense) fik den glædelige nyhed personligt overrakt af landstræneren, medens Camilla Christensen (Vissenbjerg) har fået den utaknemmelige tjans, som den som skal holde sig klar, hvis der skulle falde et afbud.

Caroline Cecilie Nielsen og Annika Lykke Dalskov Risum har begge deltaget ved de to seneste Paralympiske Lege i henholdsvis 2008 i Hongkong og 2012 i London, og begge ryttere har prøvet at være på en paralympisk podieplads. Caroline i 2008 og Annika i både 2008 og 2012 – og i 2012 i London tog Annika ovenikøbet medaljer i individuelt og kür. Line Kongensgaard og Stinna Tange Kaastrup, paralympiske debutanter, har også begge testet podiepladser senest ved EM i paradressur på hjemmebane i 2013 i Herning.

”2016 kunne godt blive vores år”, fortæller David Amager, ”vi står med et stærkt landshold, og en række ryttere som kommer med dedikation og engagement. Jeg har en god fornemmelse omkring de ryttere, som jeg har udtaget, men er ganske udmærket klar over, at de ryttere som vi skal op imod til PL i Rio også kommer superforberedt. Kan vi skærpe os yderligere frem mod afrejsen i starten af september, så tror jeg som sagt godt, at det kunne blive vores år”.

Vejen til Rio går i øvrigt igennem Broholm Slotspark ved Gudme, hvor de bedste danske dressur og paradressurryttere kæmper om DM medaljer torsdag den 16. – søndag den 19. juni.

FAKTA OM DE UDTAGNE

Annika Lykke Dalskov Risum, paradressur

Alder: 37 år

Handicap: Tetraplegi (lammelser pga. rygmarvsskade)

Klub: Dalumgård Rideklub

By: Otterup

Hest: Aros a Fenris

Caroline Cecilie Nielsen, paradressur

Alder: 26 år

Handicap: Halvsidig spastisk lammelse (CP)

Klub: Høsterkøb Rideklub

By: København Ø

Hest: Leon

Line Kongensgaard, paradressur

Alder: 24 år

Handicap: Nerveskade i højre arm

Klub: Arden Sportsrideklub

By: Arden

Hest: Laponio

Stinna Tange Kaastrup, paradressur

Alder: 21 år

Handicap: Født uden ben

Klub: Broholm Rideklub

By: Odense

Hest: Horsebo Smarties

Danmark til PL

Dansk Handicap Idræts-Forbund forventer at udtage i alt 15-20 atleter til de Paralympiske Lege i Rio, der afvikles fra 7. til 18. september. Med de seneste udtagelser er 13 danske atleter udtaget i idrætterne atletik (Daniel Wagner Jørgensen), bordtennis (Peter Rosenmeier, Michal Spicker Jensen og Sophie Walløe), ridning (Susanne Sunesen, Annika Lykke Dalskov Risum, Caroline Cecilie Nielsen, Line Kongensgaard og Stinna Tange Kaastrup), skydning (Johnny Andersen) og svømning (Jonas Larsen, Amalie Vinther og Niels Korfitz Mortensen).

Forberedelserne kan følges på den danske paralympiske hjemmeside www.paralympic.dk samt på Facebook (Danmark til PL) og Instagram (@danmarktilpl). Du kan også følge #AllForRio på sociale medier, hvor du bl.a. kan se atleternes egne opslag.

Dansk Handicap Idræts-Forbund står bag den danske deltagelse i samarbejde med forbundets hovedsponsorer: JYSK og Pressalit A/S. Derudover er BESTSELLER officiel paralympisk tøjsponsor for det danske hold, hvilket indebærer, at virksomhedens tøjmærker JACK & JONES og VERO MODA leverer særligt designet PL-tøj til de danske atleter og den danske delegation.

06-06-2016

Tlf. 4326 28 28

Personlige henvendelser kun efter forudgående aftale

Sponsorer:                                                                                                                          -