Ridning i top 10 over populære idrætter

af  Anne Marie K. Rasmussen
De nyeste medlemstal fra Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI og Dansk Firmaidrætsforbund viser, at Danmarks 11.842 idrætsforeninger har over 2,5 millioner medlemmer, og foreningsidrætten dermed stadig står stærkt i Danmark. Tallene viser også, at Dansk Ride Forbund med 69.981 medlemmer i 2015, har oplevet en stigning i medlemstallet siden 2014, og at ridning stadig er den syvende største DIF idræt.

Medlemstal 2015 – samlet for DIF, DGI og Dansk Firmaidræt

DIF: 1.908.867 (-4.827)

DGI: 1.524.083 (-6.775)

Dansk Firmaidrætsforbund: 367.171 (-5.596)

Det samlede medlemstal på 2.559.073 medlemmer er renset for, at flere idrætsforeninger/klubber er medlem af flere organisationer. Tallene i parentes ovenfor viser tilbagegangen i forhold til 2014 tallene.

”Det er glædeligt, at foreningsidrætten fortsætter med at stå så stærkt i Danmark. Foreningslivet er der, hvor man kan dyrke sin idræt sammen med andre. Det er der store samfundsmæssige sundhedsfordele ved, men også store sociale gevinster for hver enkelt. Der er plads til alle og tilbud til enhver smag alt efter, om det er holdsporten eller den individuelle sportsgren, der appellerer mest til en," siger Niels Nygaard, formand for Danmarks Idrætsforbund.

De mest populære idrætter i DIF

1. Fodbold: 372.641 medlemmer
  2. Gymnastik: 323.769

3. Svømning: 230.589

4. Badminton: 129.907

5. Håndbold: 109.343

6. Tennis: 72.077

7. Ridning: 69.981

8. Løb: 67.449

På www.dif.dk/medlemstal kan du dykke dybere ned i tallene for de tre organisationer.
På www.dgi.dk/medlemstal kan du se nærmere på DGIs tal.
På http://www.firmaidraet.dk/foreningsnet/tilskud/medlemsstatistik kan du se medlemstallene i firmaidrætten.

Læs den bagvedliggende rapport ’Idrætten i tal 2015’ her.

Kilde: DIF

05-04-2016