Vedr. Andreas Helgstrand og Tørveslettens Stamina ved Falsterbo Horse Show 2015

af  Rikke Højgaard
Udmelding vedr. billedserie med Andreas Helgstrand og Tørveslettens Stamina ved det internationale Falsterbo Horse Show 2015, offentliggjort på epona.tv 26. august 2015.
”Vi har vurderet de ca. 60 billeder, der viser ekvipagen i forskellige opvarmningssituationer fordelt på to dage. Mængden af billederne samt at der er tale om flere forskellige træningspas giver os indtryk af en tydelig konfliktadfærd fra hestens side og disharmoni mellem hest og rytter, som ikke er i overensstemmelse med god hestevelfærd. Hestevelfærd er et kerneområde for os, og vi har en klar forventning om, at vores ekvipager både kan levere en opvarmning og en præstation der harmonerer med god hestevelfærd. Vi forventer også, at rytterne er i stand til at vurdere, om hesten er uddannelsesmæssigt og træningsmæssigt klar til opgaven den pågældende dag.

Vi ønsker at undersøge sagen nærmere, og derfor vil vi bede om redegørelser fra både Andreas Helgstrand og den ansvarshavende steward fra FEI (det internationale rideforbund). Hvis der findes videodokumentation fra de pågældende opvarmninger, vil vi også gerne have dette tilsendt (kommunikation@rideforbund.dk)”

Blog på Epona.tv
27-08-2015