Sådan hylder man en europamester

af  Irini P. Veiler
Den 5. juli blev Sofia Valentina Hegstrup europamester i dressur for childrenryttere, og det er et mesterskabseventyr, som Sofias klub, KOOR, har fulgt tæt. Da Sofia og Santa vendte hjem fra EM, stod hele klubben klar til hylde dem. Her kan du læse formand Irini P. Veilers beretning om hyldesten, som du også kan se skønne billeder fra.

Vi har været rigtigt mange hos Kjellerup og Omegns Rideklub, KOOR, der har fulgt Sofia på hendes EM-eventyr. Mange af vores medlemmer har siddet klistret til skærmen for at følge med i livestreaming og resultaterne.

Onsdag den 8. juli var dagen, hvor Sofia og hendes familie skulle komme hjem, og vi havde forberedt en lille velkomst til hende. Da Sofia selvfølgelig ikke måtte vide noget om denne overraskelse, var det lidt i smug, at jeg fik talt og skrevet med hendes forældre. Sofia opdagede dog alligevel, at jeg havde talt med hendes far. Forklaringen blev hermed, at Liv – min datter – gerne ville komme og sige tillykke, når hun kom hjem. Så Sofia forventede måske, at jeg og Liv stod og hilste hende velkommen.

Onsdag morgen fik jeg en sms fra Sofias far om, at nu var de kørt fra Hamburg. Så kunne jeg komme videre med lidt flere planer. TV MidtVest blev kontaktet igen, og de fik et ankomsttidspunkt. De ville nemlig komme ud og lave en reportage om Sofia. MidtJyllands Avis, MJA, blev også ringet op igen, og de fik samme besked. Derefter ringede jeg til Steen Vindum, Silkeborgs borgmester, og til Gitte Villumsen, formand for Silkeborg kommunes Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalg. Både Steen og Gitte kom og deltog i festlighederne.

På KOOR (som også er der, hvor Sofia bor) blev flagene hejst, balloner pustet op og de røde løbere blev rullet ud. Der var selvfølgelig røde løbere til både Sofia og hen til Santa’s boks. Stalden blev pyntet og rytterstuen ligeså. Alle fremmødte fik et flag, de kunne vifte med. To store EM-lagkager og tre store EM-kager blev sat frem. Champagnen (Verdi) lå klar på køl, og børnechampagnen ligeså. Chips og saltstænger stod klar, og 10 bakker friske jordbær og tre vandmeloner blev vasket og anrettet.

Alle var spændte, og minutterne gik. Da vi så hestetransporteren komme længere nede af Hovedvej 52, stod vi alle klar på p-pladsen. Så var der kun et par minutter tilbage.

Og så kom de kørende ind, og der blev hujet, skreget og flagene blafrede. Efter uddeling af knus og kram til Sofia og hendes forældre, og efter at Santa var kommet ind i sin boks, gik vi alle ind i rytterstuen. Der blev skålet og flere knus blev uddelt. Sofia blev interviewet af både TV MidtVest og MJA. Jeg holdt en tale for Sofia, der ikke blot rørte Sofia til tårer, men også flere af de fremmødte. Derefter holdt Steen Vindum og Gitte Willumsen også hver en kort tale, og vi fik råbt hurra for vores EM-mester.

31-07-2015