Gode råd til forårets indgræsning

af  Desirée Larsen
Dansk Ride Forbund og SEGES indgik sidste år en samarbejdsaftale, der skal komme begge organisationers medlemmer til fordel. Dansk Ride Forbunds klubber vil fremover kunne søge rådgivning hos SEGES, mens avlsorganisationerne fremover kan afvikle racespecifikke stævner i rideforbundets regi. En af de ting som SEGES rådgiver omkring, er indgræsning af heste, og det er det tid til nu, hvor foråret er kommet. Bliv klogere på indgræsning i SEGES’ artikel herunder.

Få gode råd fra SEGES om indgræsning

Læs SEGES' artikel her: Indgræsning af heste

Rådgivning til Dansk Ride Forbunds klubber

Samarbejdsaftalen sikrer, at Dansk Ride Forbunds klubber kan benytte hesterådgivningen hos SEGES på samme vilkår som avlsforbund under Landsudvalget for Heste. Rådgivningen omfatter bl.a. følgende områder indenfor hestehold:

· Fodring
· Markdrift og grovfoderproduktion
· Stalde, ridebaner, miljø m.m.
· Lovgivning vedr. eksempelvis hestehold, transport, handel
· Avl og reproduktion
· Stambogsføring, registrering og pasudstedelse
· Økonomi

Racespecifikke stævner til avlsforbund
Avlsforbund under Landsudvalget for Heste vil fremover kunne holde racespecifikke stævner (R-stævner) i Dansk Ride Forbunds regi på samme vilkår som stævnearrangerende klubber under forbundet. Det betyder bl.a. at avlsforbundene kan benytte forbundets reglementer, officials og stævnesystem.

Udveksling af data
Gennem aftalen cementeres også den hidtidige praksis, hvor Dansk Ride Forbund trækker stamdata på heste fra SEGES, mens forbundet til gengæld leverer resultatregistreringer til SEGES.

28-04-2015