Fælles nordiske overgangsregler for ridehjelme

af  Desirée Larsen
I oktober 2014 besluttede Europa-kommissionen, at den gældende standard for afprøvning af hjelme, EN 1384, skulle trækkes tilbage. Mens vi venter på en ny standard fra EU, er vi sammen med de andre nordiske rideforbund (FIN, N, S) gået sammen og blevet enige om et sæt overgangsregler, der gælder til og med 31. december 2016.

Hvorfor en ny standard?

Baggrunden for at Europa-kommissionen har trukket EN 1384 standarden tilbage, er at nogle EU-lande følte at sikkerhedsstandarderne for sikkerhedsudstyr, heriblandt hjelme, ikke var tilstrækkelig. De fælles nordiske overgangsregler gælder derfor nu, indtil en ny standard er fastsat af EU.

De fælles nordiske overgangsregler

Godkendte hjelme i overgangsfasen indtil 31. december 2016:
- CE mærkede hjelme produceret før 13. oktober 2014, som er blevet type-testet i henhold til standard EN 1384.
- CE mærkede hjelme produceret efter 13. oktober 2014, som har undergået den nye foreløbige typekontrol. Dette er en midlertidig metode, som er mærket VG1 01,040.

Ny standard under udvikling

Europa-kommissionen var af den opfattelse, at den tidligere standard for afprøvning af ridehjelme var utilstrækkelig. Nu afventer de, at den nye standard for afprøvning af ridehjelme bliver udviklet, og den skal indeholde kriterier som:

- Stødabsorbering fra flere vinkler end bare et direkte fald og med større kraft.
- Bedre modstand mod indtrængen af skarpe genstande.
- Bedre sidestabilitet til at modstå kraftige slag fra siden.
- Stor sikkerhedsflade uden at påvirke hørelsen.
- Hjelmen skal ikke påvirke synsfeltet.
- Hjelmen skal være stabil, og den må ikke bevæge sig på hovedet mens man rider.

De nordiske rideforbund arbejder sammen med andre europæiske lande, og følger nøje Europa-kommissionens arbejde med den nye standard.

29-04-2015