Årets Ildsjæl Karin Lindved er helt bidt af at skaffe sponsorer til klubben

af  Desirée Larsen
Årets Ildsjæl gik til Karin Lindved fra Højris Rideklub, som har ydet en kæmpe frivillig indsats for sin klub siden 1982 – altså 33 år. Karin er kendt i klubben for at være en dygtig underviser i klubben, som også bakker op om sine ryttere, når de skal til stævne. Derudover er hun eminent til at skaffe midler til projekter i klubben, og i juni arrangerede hun et sponsorstævne, der skaffede så mange midler, at der var råd til hele to nye ponyer. Endelig har handicapridning en særlig plads i hjertet hos Karin, som også lægger mange timer i at hjælpe klubbens Special Olympics ryttere.

En glad Karin modtager prisen som Årets Ildsjæl

Det er da en sand ildsjæl

’Hvad driver dit engagement i ridesporten?’

”Jeg synes, at det er så fedt at få lov til at videreformidle den viden og erfaring, som jeg har fået gennem hele mit eget hesteliv. Det er også rigtig sjovt at følge rytternes udvikling. Jeg kan rigtig godt lide at få lov til at præge de helt små, og dem der er undervejs i udviklingen.”

”Det er også en af grundene til at Special Olympics rytterne er meget interessante at arbejde med. Her skal man virkelig kunne se de små fremskridt, og typisk er de også længere undervejs i udviklingen. Somme tider kan det være nødvendigt med en anden indgangsvinkel. Det kan være, at man skal forklare det på en anden måde. Det er meget individuelt, hvad der forstås. Det kan være rigtig godt at tale i billeder. For eksempel når de små børn skal lære at sætte i galop, kan man sammenligne det med at tænde lyset på en kontakt – rammer man ikke rigtig, så tænder lyset ikke. Når man står med de helt unge, er det nødvendigt at gøre det letforståeligt,” fortæller Karin.

’Hvad er din strategi for at nå det mål?’

”Som fællestræner for Special Olympics rytterne, som er ryttere med udviklingshæmning, er det vigtig at blive ved, have tålmodighed og hele tiden arbejde på at finde nye veje – det er meget individuelt, hvad der virker. Man må tage hver enkelt, og se hvad der hjælper dem hver især. Man er nødt til at være i besiddelse af en vis portion vedholdenhed, og det gælder også for de yngre ryttere.”

”Når jeg skaffer sponsorer til klubben, så skriver jeg rundt til alle mulige ridesportsforretninger, leverandører og andre rideskolekontakter. Ved vores sponsorstævne var det familie og venner, vi engagerede. Det gælder hele tiden om, at have fokus på at finde nye muligheder til at skaffe midler til foreningen. Vi har også været med i Børnehjælpsdagens Lillebror Lotteri to gange, hvor børnene har hjulpet med at sælge julekort og skrabelodder. Ved vores juleshow har vi holdt amerikansk lotteri med sponsorerede præmier. Præmierne ved vores udvidede klubstævner er også sponsorgaver.”

”Man bliver helt bidt af det. Jeg tænker meget på udvikling af rideskolen, og prøver hele tiden at finde på noget nyt – tænke kreativt. Der er mange andre foreninger, som også prøver at skaffe sponsorer. Vi skal prøve at adskille os fra dem og tilbyde noget nyt. Inde i vores ridehus i publikumsområdet har vi for eksempel ophængt alle vores rammesponsorer. Rammesponsorer kan for et mindre beløb, end dem der hænger store bannere op, få en A4-ramme med deres reklame. En gang i mellem laver jeg konkurrencer for vores medlemmer og startende ryttere, som leder dem hen på tavlen for at finde svaret. Den første tavle er nu fyldt op med 27 rammer, og da vi ikke arbejder med ordet udsolgt, så er vi i gang med at lave en tavle mere.”

’Hvad betyder prisen som Årets Ildsjæl for dig?’

”Jeg er både glad og stolt over, at klubben har villet indstille mig til prisen. Man bliver glad for at blive påskønnet, for det arbejde man gør,” slutter Karin.

22-04-2015

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor