Susanne Baarup Christensen kandidat til dommertårnet i Rio

af  Rikke Højgaard
Den internationale danske 5*-dressurdommer, Susanne Baarup Christensen, er blandt de 12 dommere, der kandiderer til en plads i dommerpanelet i dressuren ved OL i Rio 2016. Vi ønsker Susanne tillykke og krydser fingre for, at der bliver et dansk dommertårn ved OL.

Afgørelsen falder i august
Det internationale rideforbund FEI har sat navne på de 12 dressurdommere, der udgør den såkaldte long list til OL i Rio – en af de 12 er danske Susanne Baarup Christensen. Mexicanske Maribel Alonso er udpeget til President of The Ground Jury, og de øvrige seks dommere og reserver udpeges ved lodtrækning i august 2015. Alle OL-dommerne skal have forskellig nationalitet, så hver gang en dommer udtrækkes, udgår øvrige kandidater med samme nationalitet.

Long list
FEIs long list til dressuren ved OL 2016 består udover President of The Ground Jury, Maribel Alonso (MEX), af Susanne Baarup Christensen (DEN), Stephen Clarke (GBR), Anette Fransen-Iacobaeus (SWE), Andrew Gardner (GBR), Peter Holler (GER), Isabell Judet (FRA), Thomas Lang (AUT), Gary Rockwell (USA), Francis Verbeek (NED), Eddy de Wolff van Westerrode (NED) og Katrina Wüst (GER).

Dressurdommer i 37 år
61-årige Susanne er selv aktiv dressurrytter, og hun startede som national dressurdommer i 1977. I 2000 blev hun udnævnt til international dommer, og herfra er det bare gået opad – senest med udnævnelsen til 5*-dommer i april 2013. Susanne har bl.a. dømt ved et hav af World Cup-kvalifikationer, internationale ungdomsmesterskaber, har været President for Ground Jury ved verdensmesterskaberne for ungheste, og hun skal dømme ved EM 2015.

18-02-2015