FEI sletter to mellemøstlige distanceevents fra kalenderen

af  Rikke Højgaard
Generalsekretær i det internationale rideforbund FEI Sabrina Zeender har besluttet at slette de to distancestævner, som var planlagt i De Forenede Arabiske Emirater i marts 2015. Det betyder rent praktisk, at stævner ikke længere bærer status af officielle FEI-stævner, og derfor sender Danmark heller ikke ekvipager til disse stævner.

Vi går ikke på kompromis med hestevelfærden
Hestevelfærd er et kerneområde for Dansk Ride Forbund, og hvis der kan stilles spørgsmålstegn ved hestens velfærd, vil vi ikke være med. En række omstændigheder ved tilgangen til distanceridning i nogle dele af verden, som utrolig høj hastighed på op til 28 km/t, uetisk brug af medicin og eksempler på heste, der bliver presset til mere, end de kan holde til, gjorde, at vi i februar meldte ud, at så længe der foregår ting, som stiller spørgsmålstegn ved hestevelfærden, vil vi ikke sende ryttere til nationale distancestævner i G7-landene. Yderligere vil vi kun sende distanceekvipager afsted til FEI-stævner i G7-landene, som har kvalificeret sig som ekvipager. Se hele udmeldingen her

Efterfølgende opfordrede Schweiz også FEI til at handle og forbeholdt sig retten til ikke at sende ekvipager til Elite Endurance World Championships 2016 i Dubai.

FEI handler
Nu har det internationale rideforbund besluttet, at slette de to distancestævner, der afholdes i De Forenede Arabiske Emirater i marts, fra FEIs kalender. Sagt med andre ord er stævnerne ikke længere officielle FEI-stævner. Beslutningen er truffet som en nødforanstaltning for at sikre hestevelfærden og bevare FEI-reglernes integritet, mens FEI hastebehandler problematikkerne omkring distancesporten.

”Man kan glæde sig over, at FEI handler, men det er også en erkendelse fra FEI om, at de ikke har tiltro til, at reglerne overholdes. FEI-reglerne er gode, men problemerne er, at de i nogle lande ikke forvaltes af de officials, der skal sikre, at de overholdes. Det er dog vigtigt, at FEI ikke tager afstand til og dropper disciplinen, men derimod følger den tæt og arbejder på at sikre hestevelfærden - nationalt såvel som internationalt”, siger Ulf Helgstrand, formand for Dansk Ride Forbund.

FEIs beslutning om at slette stævnerne fra FEI-kalenderen betyder, at vi ikke sender to danske distanceryttere til start ved det ene af de to stævner, hvilket ellers var planlagt.

Læs hele FEIs udmelding her

26-02-2015

Tlf. 4326 28 28

Personlige henvendelser kun efter forudgående aftale