Hvorfor vil vi have mere stilspringning?

af  Rikke Højgaard
Dansk Ride Forbund har et mål om at udbrede stilspringning til alle lavere niveauer for både pony og hest. Men hvorfor nu det? Kort fortalt er formålet at udvikle og uddanne ryttere og heste/ponyer under hensyntagen til rytterens aktuelle niveau og hesten/ponyens velfærd. Det skal på sigt skabe fundament for toppræstationer på de højeste niveauer. I nedenstående artikel prøver vi at klarlægge baggrunden for vores mål om mere stilspringning i springsporten.

Dilemma
Nedenstående eksempel er opdigtet men skitserer en situation, der ofte opleves ifm. børn og unges konkurrencedeltagelse (gælder både pony- og hesteryttere).

10-årige Marias forældre har købt en erfaren lærepony, Spiko, som den unge rytter træner flittigt på – bl.a. med springtræning hver onsdag. Dette er også tilfældet denne onsdag, hvor Maria og Spiko skal til stævne den efterfølgende weekend og springe LD og LC.

”Det er du helt klar til, og det skal nok gå fint. Sørg nu for, at du har store gode sving, så du når at få Spiko ligeudrettet inden næste spring”, siger træneren til Maria.

Træning afsluttes perfekt. Maria og Spiko tager til stævne i weekenden og kommer til træning igen næste onsdag.

”Hvordan gik det?”, spørger træneren.

”Fint – vi havde to dobbelte nulrunder”, begynder Maria, hvorefter hendes far bryder ind: ”Ja – det gik rigtig rigtigt fint. Så nu mangler vi kun at træne omspringning, for hun var jo alt for langsom til rent faktisk at vinde en præmie”.

Træneren svarer: ”Det er faktisk slet ikke der, vi er endnu. Maria er rigtig dygtig, men hun er stadig på et niveau, hvor vi skal fokusere på grundridning og teknik fremfor speed”.

Hertil siger Marias far:
”Vi er da også nødt til at vinde nogle præmier? Du siger jo selv, at Maria og Spiko er rigtig gode, og vi har jo købt en lærepony, som kan vinde præmier. Spiko er altså 17 år, i gang med femte rytter, og den har vundet masser af præmier og gået MB på landsplan”.
………….

Hvorfor har vi overhovedet behov for stilspringning?
Ovenstående eksempel er ikke enestående for unge ryttere (både heste- og ponyryttere), deres forældre og trænere, og det skinner igennem på stævnepladsen. Vi ser ofte, at der til klubstævner fokuseres rigtig meget på at være hurtig og fejlfri fremfor fokus på ridning og udvikling.

Når ryttere på de laveste niveauer har fokus på at ride hurtigt og fejlfrit, tilegner de sig forkerte redskaber til korrekt ridning, og fremadrettet er det svært for rytterne at vænne sig af med denne uhensigtsmæssige ridestil i deres fremtidige ridekarriere.

Yderligere sker denne ridestil på bekostning af hesten/ponyen og dennes velfærd, hvilket er i strid med forbundets etiske regler, hvor hesten/ponyens velfærd altid skal komme i første række.

”Jeg hverken kan eller vil ikke acceptere at se på uuddannede ryttere, der forsøger at gøre noget, de ikke er dygtige nok til. Det, jeg selv ser og får tilbagemeldinger på fra TD’er, dommere og banebyggere, er desværre, at uhensigtsmæssig ridestil med fokus på speed og fejlfrihed er udbredt ved klubstævner og i mindre klasser ved distriktsstævner. Den tendens skal vi væk fra – når der bliver redet over evne, sker det på bekostning af hesten/ponyen, og det er ikke acceptabelt”, siger ponylandstræner Lars Terkildsen.

På stævnepladsen er det ofte tydeligt at se, når en hest/pony er blevet redet over evne med småskader til følge. Det ses på, at hesten/ponyen siger fra og arbejder imod rytteren i stedet for med – eks. i form af en refusering. Hvis vi kan vende fokus til at bruge heste og ponyer rigtigt ift. rytterens niveau, vil det medføre langt færre skader, og ingen har i øvrigt glæde af en hest/pony, der er skadet. Den rigtige hjælp fra rytteren og uddannelse giver også heste og ponyer, der kan yde mere og på sigt opnå højere niveauer og bedre resultater.

Hvad vil vi så?
Det, Dansk Ride Forbund ønsker, er at indføre stilspringning i de laveste klasser (LC og derunder), da disse er tænkt som træning og udviklingsklasser for ryttere, der endnu er ikke langt i deres uddannelse og udvikling. Vi har gennem de seneste 3-4 år afviklet stilklasser ved B-stævner med succes, men vi ønsker at der fokuseres på stil og udvikling langt tidligere i rytternes karriere. Som det ser ud nu, har vi stadig alt for mange konkurrencer på speed og fejl, selvom rytternes udvikling på dette niveau ofte kræver noget helt andet.

Har klubben eller arrangøren ikke mulighed for at skaffe en stildommer, kan man også afvikle klassen i metode B0. Dansk Ride Forbund anbefaler dog, at man har minimum en stilklasse med ved stævnet.

Vi har kigget meget på udviklingssystemerne i Tyskland og England, hvor de udelukkende har stilspringning på de lave niveauer. Og ser vi på disse nationers præstationer på de store internationale springbaner, må vi konkludere, at de gør noget rigtigt.

Stilspringning er vejen frem – ikke bare for at sikre rytterne de bedste udviklings- og uddannelsesmuligheder, men også for hestevelfærden – vi har inviteret en atlet ind i sporten, der ikke selv har bedt om at være med – den har vi et ansvar for.

20-01-2014

Tlf. 4326 28 28

Personlige henvendelser kun efter forudgående aftale

Sponsorer:                                                                                                                          -