Udtalelse vedrørende kritik af ryttere ved DM i dressur

af  Rikke Højgaard
På sociale medier og epona.tv har der de seneste dage været offentliggjort billeder af ryttere og heste fra DM i dressur. Billederne har givet anledning til en del debat og kritik af særligt danmarksmester Anna Kasprzak. Dansk Ride Forbund sagsbehandler ikke i det offentlige rum, men vi har følgende kommentar til debatten:

Hestevelfærd kommer altid i første række for Dansk Ride Forbund. For at sikre, at vores konkurrenceheste har det godt og altid er fit to compete, overvåges og tjekkes hestene af dyrlæger og fysioterapeuter både før, under og efter konkurrence.

Vi har fuld tillid til, at vores ryttere gør, hvad de kan, for at sikre deres hestes velfærd. Skulle der opstå situationer, hvor der er tvivl om, at reglerne er blevet overtrådt, tager vi selvfølgelig sagen op og behandler den. Dette sker dog ikke i det offentlige rum, men hos de rette instanser.

I forhold til de offentliggjorte billeder fra DM 2013 af Anna Kasprzak, har vi følgende kommentar: Vi bakker 100 % op om Anna og hendes ridning. Vi kender Anna og hendes familie gennem mange år, og en ting er sikkert – hestevelfærd er og har altid været en førsteprioritet for Anna og familien, og de er et eksempel til efterlevelse. At dømme Annas ridning ud fra øjebliksbilleder er urimeligt, da et still-billede fra en bestemt vinkel har svært ved at gengive den komplette virkelighed.

Udtalelse fra landsholdsdyrlæge, Hans-Christian Matthiesen:
”Jeg har fulgt de danske landsholdsheste gennem 8 år, og jeg var til stede som stævnedyrlæge under DM. Ved DM tjekkede vi hestene både før, under og efter konkurrence, og vi oplevede, at hestene var fit to compete, og vi så ingen tegn på, at hestene havde lidt overlast”.

Statement concerning criticism of riders at the Danish dressage Championship

For the past few days, photos of riders and horses from the Danish Dressage Championships have been made public on social media and epona.tv. The photos have sparked much debate and criticism of especially Anna Kasprzak. The Danish Equestrian Federation does not deal with cases in the public sphere, but we have the following comments in connection with this debate:

The welfare of horses is always a priority for the Danish Equestrian Federation. To ensure that our competition horses are well and fit to compete, we always make sure that veterinarians and equine physical therapists monitor and conduct physical examinations before, during and after competitions.

We have full confidence that our riders do their utmost to ensure welfare of their horses. Should situations arise in which there is doubt that the rules have been violated, we will, of course, look into and handle the matter. This is not done in the public sphere, but is handled by the appropriate authorities.

Regarding the photos made public of Anna Kasprzak from the Danish Dressage Championships 2013, we have the following comments: We support Anna and her riding 100%. We have known Anna and her family for many years, and one thing is certain – horse welfare is and has always been a top priority for Anna and her family, and they are an example to follow. To pass judgment on Anna’s riding based on a snapshot is unreasonable, as a still shot from a certain angle does not reflect the whole reality.

Statement from the national team veterinarian, Hans-Christian Matthiesen:
“I have followed the horses of the national team for 8 years, and I was present at the Danish Dressage Championships as the competition veterinarian. At the Danish Dressage Championships, we examined the horses before, during and after the competition. We saw that the horses were fit to compete, and we saw no evidence that the horses were slightly injured.”

15-06-2013