Molsridtet klar til international distance

af  Rikke Højgaard
Som i 2011 er Foreningen Molsridtet igen i år klar med et stort internationalt distancestævne. Stævnet afvikles i denne weekend, hvor heste og ryttere fra flere nationer mødes og dyster i den skønne natur på Mols. Den længste klasse er på 160 km, 90 heste er til start, og deltagerne kommer fra både Polen, Tyskland, Tjekkiet, Norge, Sverige og selvfølgelig Danmark.

Molsridtet i rivende udvikling
Molsridtet har været afviklet siden 2010 og skal i 2015 være vært for EM i distance. I år er Molsridtet det eneste internationale langdistanceridt der afholdes i Jylland, og afholdelsen har kun været muligt, fordi mange lodsejere, lokale forretninger og frivillige bakker op om initiativet. Flere lodsejere stiller endda vand ud til hestene. Alt det er med til at give de mange deltagere og publikum en fantastisk oplevelse.

Engagerende ekstremsport
Langdistanceridning er ridesportens ekstremdisciplin. Det handler om at kende sin hest, udvise ”horse-man-ship” og komme først. Rytterne følges på samme måde som i cykelløb af et hjælper-team, som sørger for at rytter og hest hele tiden har optimale betingelser. Langdistanceridning er en forholds vis lille sportsgren i Danmark, men den vinder mere og mere frem, da det er en temposport med fokus på hestevelfærd, og den kan engagere hele familien/hjælperne. Med dette ridt har alle, der gerne vil se, hvad distanceridning er for en diciplin, mulighed for at møde op som tilskuer – enten ude på ruten, på Helgenæs ved Vængesøvej eller på Skovvangsvej.

Hestevelfærd i fokus
Ruterne vil være mærket op, så rytterne kan fide vej. Ruterne går igennem de smukke Mols Bjerge og ud på Helgenæs. På Helgenæs bliver der afholdt dyrlægeeftersyn af alle heste, der ridrer distancen 80 km og opefter. Dette vil forgå begge dage fra tidlig morgen til lidt op ad formiddagen. I et dyrlægeeftersyn bliver hestene godkendt af uddannede distancedyrlæger til at fortsætte ridtet. I den længste etape på 160 km er der seks dyrlægeeftersyn. Efter dyrlægeeftersynet vil hestene og rytterne have en kort pause, så de kan få fyldt energidepoterne op.

En oplevelse for alle
Molsridtet udgår og afsluttes fra Skovvangsvej 2. Der vil være starter fra kl. 5 lørdag og kl. 7 søndag morgen. Målgang for de heste, der har gennemført den krævende 160 km rute, forventes at ske fra kl. 17 lørdag. Der vil være masser af aktivitet at se på både på Helgenæs og på Skovvangsvej. Hvis man tager en tur i Mols Bjerge, vil man kunne nyde synet af hestene, der kommer forbi. Hvis man ønsker yderligere information om aktiviteterne i Foreningen Molsridtet og programmet for den kommende weekend, kan det findes på foreningens hjemmeside www.molsridtet.dk

01-08-2012