Danmarksmester 2012 i distance - Johanne Hvid

af  Benedicte Krüger Nielsen
Det blev Johanne Hvid på Flini OX, der med en flot præstation ved Danmarksmesterskabet, kan bryste sig af titlen som Danmarks bedste distanceekvipage 2012. Mesterskabet blev afgjort lørdag den 7. juli ved Københavnerridtet, der er arrangeret af Sportsridelubben. Inger Bertelsen fik sølv, mens Hanne Haagen Hansen tog bronzemedaljen.

Foto: Danmarksmester 2012 i distance - Johanne Hvid.

DM-guld til Hvid
Otte ekvipager var til start i mesterskabet, og det blev Johanne Hvid på Flini OX, der sikrede sig DM-titlen i distance, i den 120 km lange internationale CEI2*-klasse, der blev afviklet ved Københavnerridtet den 7. juli. Sidste års gulvinder, Inger Bertelsen og hesten Gashin El Din måtte i år nøjes med sølvet, som mens Hanne Haagen Hansen på Shando fik bronze, ligesom hun fik i 2011.

Ridesportens maraton
Distanceridning er ridesportens maraton, hvor kunsten er at komme først i mål efter et langt ridt. Konkurrencen foregår ved at gennemride en afmærket rute i terrænet, og ridtet overvåges af erfarne dyrlæger, som sikrer, at hestene ikke overbelastes. Hestene kontrolleres både før, under og efter løbet. De må ikke have for høj puls, være halte eller vise andre tegn på overanstrengelse. Har de det, udgår rytteren af løbet. For alle klasser gælder mottoet: ”At fuldføre er at vinde”. I distanceridning vægtes hestens kondition og tilstand ved mållinjen højt, og det gælder om at komme i mål med en hest, der er frisk til en etape mere.

Tidligere Danmarksmestre i distanceridning:
2011 Inger Bertelsen/Portal
2010 Johanne Hvid/Mardan OX