Danmark til OL i London 2012

af  Benedicte Rasmussen

Det danske dressurlandshold bestående af Nathalie zu Sayn-Wittgenstein, Lisbeth Seierskilde, Anne Van Olst og Sune Hansen har netop indløst en billet til OL i London 2012 ved at blive nummer 6 i en meget nervepirrende holdkonkurrence ved EM i dressur i Rotterdam. Det danske dressurlandshold er sponseret af First Horse Hesteforsikring og bærer tøj fra Kingsland.

Foto: Nathalie zu Sayn-Wittgenstein/Digby

OL-billetten er i hus
Med en placering som nummer 6 i holdkonkurrencen ved EM i dressur i Rotterdam, har Danmark nu indløst en billet til OL i London 2012. Der var spænding til det sidste i holdkonkurrencen, idet Danmark skulle placere sig blandt de seks bedste for at få adgang til næste års OL i London. England, Tyskland og Holland indtog de første tre placeringer, så de sidste tre pladser kæmpede både Sverige, Polen, Spanien, Finland og Danmark om. Først da den sidste rytter fra hver af nationerne havde redet var det endeligt sikkert, at det danske landshold var på vej mod OL i London 2012.

”Vi kom efter at kvalificere os til OL – og det lykkedes. En OL-kvalifikation sætter kronen på værket efter en fantastisk sæson for de danske dressurryttere, hvor pony-, junior- og ungryttere har taget medaljer ved Europamesterskaberne, og Nathalie zu Sayn-Wittgenstein fik en 2. plads ved World Cup finalen i Leipzig. Nu får vi roen til at kunne forberede os godt til OL i London 2012, idet rytterne ikke skal ud og kvalificere sig individuelt”, udtaler Generalsekretæren for Dansk Ride Forbund Jens-Erik Majlund.

Foto: Lisbeth Seierskilde/Jonstrupgaardens Raneur ved EM 2011 (Dansk Ride Forbund)

En flot EM debut
Første rytter i holdkonkurrencen var debutanten på det danske dressurlandshold Lisbeth Seierskilde på Jonstrupgårdens Raneur, og ekvipagen leverede et super resultat – 69,970 % blev scoren på. Indridningen kunne ikke være meget flottere, og øgningerne i trav var perfekte. Tilbagetrædningen blev en smule hastig og i anspringet til galop fra passage ”krøb” Raneur en smule. Både skridt- og galopprogrammet blev leveret med overblik og perfektion, hvor især seriechangementerne var i særklasse.

”Jeg er simpelthen bare super glad. Det er altid svært at være den der åbner ballet, men jeg kan faktisk ikke være mere tilfreds med mit ridt i dag. Raneur spænder en smule inde på banen, men ellers var han bare helt super i dag”, fortæller en yderst tilfreds Lisbeth Seierskilde efter ridtet.

Foto: Anne Van Olst/Exquis Clearwater ved EM 2011 (Dansk Ride Forbund)

15. mesterskab for Anne Van Olst
Det er Anne Van Olst’s 15. mesterskab her ved EM i Rotterdam. Hendes første mesterskab var OL i 1988, hvor hun var 25 år gammel. Anne van Olst og Exquis Clearwater så ud til at være i topform på opvarmningsbanen, og da de entrerede stadion var der ingen tvivl om den store koncentration, der hvilede over dem begge. Programmet blev redet med et naturligt flow, hvor især øgningerne og piaff/passage overgangene var højdepunkterne. Der indløb kun en enkelt lille fejl i 1’er changementerne, hvor Exquis Clearwater samlede bagbenene i et enkelt changement, ellers var der ikke en finger at sætte på ridtet, der blev bedømt til 68,632 %.

”Jeg er helt tilfreds med både hesten og mig selv i dag, og det er faktisk ikke så tit jeg kan sige det. Der var ikke meget jeg kunne have gjort anderledes, og Clearwater føltes rigtig fin derinde. Jeg havde håbet og egentlig også forventet at pointene var lidt højere, men sådan skulle det ikke være. Nu må jeg bare give den gas i Grand Prix Specialen, så jeg kan komme til at ride Kür søndag”, udtaler Anne Van Olst.

Foto: Sune Hansen/Blue Hors Romanov ved EM 2011

Sune Hansen og Blue Hors Romanov
Den brune smukke hingst efter Rohdiamant så i dag ud til at være en smule tændt og lidt for veloplagt ud under Sune hansen. Hingsten, som altid ser overlegen og imponerende ud inde på dressurbanen, fik desværre en taktfejl i en øget trav og i 1’er changementer blev et par af changementerne med samlet bagben. Højdepunkterne i programmet var de flotte øgninger i trav og afslutningen med passage og piaff ad midterlinjen.

Nathalie zu Sayn-Wittgenstein og Digby
Sidst startende for Danmark var Nathalie zu Sayn-Wittgenstein på Digby. Ekvipagen kom rigtig godt fra start med en flot zig-zag travers og super piaff/passage overgange. Desværre indløb der fejl i både 2’er og 1’er changementerne, men de kom godt igen i galoppirouetterne, der blev bedømt til karakteren 8. Den samlede score for ridtet blev på 71,368 %.

”Jeg er slet ikke tilfreds med mit ridt i dag. Digby gik super på opvarmningen, og det startede også rigtig godt inde på banen, men så kom han pludselig bag ved mig, og så indløb fejlene i serierne. Det er bare så ærgerligt, men der er ikke noget at gøre nu”, fortæller Nathalie zu Sayn-Wittgenstein efter sit ridt.

Det samlede resultat for det danske landshold blev på 209,985 %.

England vinder guld
Det engelske landshold vandt i dag guld for hold ved EM i dressur i Rotterdam. Carl Hester på den smukke hingst Uthopia red et helt fantastisk program og scorede suverænt klassens højeste point 82,568 %. Unge Charlotte Dujardin, der er ansat hos Carl Hester som rytter, red hesten Valegro og opnåede 78,830 %. Laura Bechtolsheimer og den danske varmblodshest Mistral Højris sørgede for at guldmedaljen kom i hus med et ridt til 77.280 %. I alt opnåede England en samlet score på 238,678 %.

Den sorte hingst
Hingsten, der er på alles læber, Totilas og dens nye rytter Matthias Alexander Rath, var meget tæt på at slå engelske Carl Hester i Grand Prix’en i dag, men med et fejl i 1’er changementerne, så rakte pointene ikke helt i dag til en 1. plads. Resultatet blev på 79,453 %, og dermed en individuel 3. plads. Det var dog en ren fornøjelse at se Matthias Alexander Rath ride Totilas, og især når ekvipagen viser sin passage og piaff – det er virkelig i en klasse for sig selv. Tyskland kunne i dag ikke følge med englænderne og måtte se sig hensat til en 2. plads med en samlet score på 226,110 %.

Holland tager bronze
De ellers overlegne hollændere måtte i dag nøjes med bronzemedaljen i holdkonkurrencen ved EM. Deres samlede resultat blev på 222,645 %, mens Sverige blev placeret som nummer 4 med 214,437 %, og Spanien indtog 5. pladsen med 211,580 %.

Grand Prix Special lørdag
Lørdag klokken 12.30 starter Grand Prix Specialen, hvor de 30 bedste ekvipager fra holdkonkurrencen skal konkurrere mod hinanden heriblandt Nathalie zu Sayn-Wittgenstein, Lisbeth Seierskilde og Anne Van Olst. Se det hele live via FEI-TV.

EM i Rotterdam
First Horse Hesteforsikring