Sakskøbing Rideklub certificeres

af  extranet\Anonymous

07.10.10: Lørdag den 9. oktober bliver Sakskøbing Rideklub, den første klub øst for Storebælt, certificeret af Dansk Ride Forbund. Klubben har opnået de 2 certificeringer ”Organisation” og ”Sikkerhed”. Det synlige bevis på certificeringen bliver overrakt af forbundets klubudvalg i forbindelse med afholdelse af ridestævne i klubben.

Klubcertificering - fremtidens værktøj

Dansk Ride Forbunds certificeringsordning er et værktøj til rideklubber, der skal hjælpe dem med at markedsføre sig på netop klubbens specifikke kompetencer og ressourcer, idet de forskellige certificeringer fokuserer på hver deres områder. Deltagelse i ordningen er frivillig, og den koster 950,- kr. pr. år uanset antallet af certificeringer.

En ordning i udvikling

Dansk Ride Forbund har foreløbig udviklet tre certificeringer bestående af de to basis-certificeringer ”Sikkerhed” og ”Organisation” samt en profilcertificering omkring ”Elevskole”. Basiscertificeringerne danner grundlaget for, at klubberne efterfølgende kan få en profilcertificering. Der vil i løbet af 2010 blive udviklet flere specifikke profilcertificeringer.

Klubcertificering – et stærkt markedsføringsværktøj

Med certificeringsordningen får klubberne et stærkt markedsføringsværktøj. Jo stærkere og mere veldokumenteret en profil klubben har, desto nemmere og bedre bliver det nemlig at målrette markedsføringen af klubben til de relevante målgrupper. Markedsføringen kan f.eks. rettes mod samarbejdspartnere som kommune og sponsorer, hvor klubben via dens kvalitetsstempler fra Dansk Ride Forbund kan dokumentere dens værd og særlige kompetencer. En certificering giver således klubben en stor markedsføringsfordel i forhold til ucertificerede klubber og klubber uden for Dansk Ride Forbund.

Klubcertificering kan hverve medlemmer

Markedsføringen kan også rettes direkte mod nye medlemmer og give klubben en specifik klubprofil, der kan profilere og adskille den i forhold til de omkringliggende klubber. En ”Elevskole”-certificering vil f.eks. være oplagt til brug for hvervning af nye medlemmer. Under ”ridesport” på infosport.dk vil man fremover kunne søge direkte efter klubber med specifikke certificeringer.

Bestyrelsens nye styringsværktøj

Certificeringerne kan også hjælpe klubbestyrelsen i deres daglige arbejde, da ordningen sætter finger på nogle af nøglepunkterne indenfor hvert enkelt område. Certificeringen kan derfor fungere som ledetråd i det overordnede strategiarbejde for klubben og således lette bestyrelsen for besværlige arbejdsgange og hovsaløsninger. Når en klub vælger at blive certificeret sættes en proces i gang. Dansk Ride Forbunds klubchef udtaler: ”I klubudvalget har vi sammen med de certificerede klubber erkendt, at det at blive certificeret er ikke noget der klares over en weekend. Det er et forløb som ikke kun handler om at klubbens bestyrelse skal involveres. Det er en holdningsbearbejdelse der involverer alle klubbens medlemmer.”

Spørgsmål til certificeringsprocessen kan rettes til klubchef Christian Petersen på cet@rideforbund.dk eller på telefon nummer 29 91 94 80.

07-10-2010

Tlf. 4326 28 28

Personlige henvendelser kun efter forudgående aftale

Sponsorer:                                                                                                                          -