Sikkerhedsvest og beskyttelsesbeklædning

En sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning skal benyttes af børn og unge ved springning. Ved fald af hesten beskytter vesten din rygsøjle. Den er derfor også god at have på ved ridning i naturen, hvor hesten kan reagere hurtigt og du har større risiko for at falde af.

En sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning fås i forskellige størrelser. Du skal vælge en sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning, som sidder godt til uden at stramme. Ved sikkerhedsveste/beskyttelsesbeklædninger med velcrolukning skal overskydende velcro klippes af, da det ellers kan hænge fast i hestens udstyr, f.eks. sadelunderlaget.

I klasser, hvor godkendt sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning er påkrævet i disciplinreglementet, skal sikkerhedsvesten/beskyttelsesbeklædning opfylde kravene til og tydeligt være mærket med følgende standarder:

1. CE og EN 13158-20XX
2. CE og EN 13158-20XX og Beta20XX Niveau 3
3. EN1621-2:2014 (ej tilladt i terrændelen i Military og TREC)
DRF er bekendt med at beskyttelsesbeklædning med standard EN1621-2:2014 både findes med og uden frontbeskyttelse. Standarden er godkendt uanset, så beslutningen om hvorvidt der benyttes frontbeskyttelse eller ej, ligger alene hos rytteren.

I klasser, hvor godkendt sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning ikke er påkrævet i disciplinreglementet, må der rides med airbag-vest.
Der må også rides med airbag-vest som supplement til sikkerhedsvest/beskyttelsesbeklædning i springning.
Ingen air-vest er godkendt som selvstændig beskyttelse, hvor beskyttelsesbeklædning er påkrævet.

Rytterlicens

Hestepas