TREC

TREC er en disciplin, hvor samarbejdet mellem hest og rytter kommer på prøve i naturen. Der fokuseres på rytterens og hestens samarbejde i terrænet med stor vægt på rytterens evne til at finde vej og hestens lydighed og erfaring med naturlige forhindringer i et varieret terræn.

Udfordringer for alle
TREC tilbyder udfordringer for  alle ryttere, der nyder en tur i naturen. Klasserne dækker hele spektret fra nybegyndere – både ryttere og/eller heste – til klasser på internationalt niveau og alle ryttere vil kunne finde et niveau, der passer til dem.

TREC består af 3 faser: POR, MA og PTV.

POR er den franske forkortelse for Orienteringsridtet. Rytteren skal på et udleveret kort aftegne stævnearrangørens rute og derefter ride ruten ved at følge det selvtegnede kort. I de letteste klasse kan der udleveres optegnet kort eller rides efter markeret rute – men da ruterne tilrettelægges efter klassernes sværhed, er det let at aftegne og ride efter kortene i de lette klasser. Det drejer sig ikke om at komme hurtigst gennem ruten – der rides efter oplyste hastigheder, der kan skifte op til flere gange undervejs

MA er den franske forkortelse for Gangartskontrol. Der rides 75-150 m i en langsom  galop på et markeret spor (i de letteste klasser kan man trave/tölte i stedet for) og derefter skridtes der tilbage i en hurtig og jordvindende skridt.

PTV er den franske forkortelse for Forhindringsbanen, der afspejler de opgaver/forhindringer man kan møde på en lang tur i naturen fx åbne en låge, ride gennem vand, over en bro osv. I PTV afprøves hestens tillid, mod, håndterbarhed og sikkerhed på benene samt rytterens korrekte brug af hjælpere og kendskab til forcering af forhindringer i naturen. Modsat andre discipliner er det muligt at udelade visse forhindringer (man optjener så ikke point ved den forhindring) – men man udgår heller ikke af stævnet.

Se mere på Facebook profilen - DRF TREC her

Samarbejdspartnere: Team Danmark Protetor