Para-dressur

Paradressur og Special Olympic

Ridning for mennesker med fysiske og psykiske handicap har eksisteret i Danmark i mange år. Ridningen bruges både i behandlingsøjemed, ridefysioterapi og kompenserende ridning, og som konkurrencesport, Paradressur og SpecialOlympic, både nationalt og internationalt.

Paradressur
Danmark er blandt verdens bedste nationer i Paradressur. Det skyldes at vi arbejder seriøst med paradressur på både bredde- og eliteniveau. For at kunne nå så langt har det krævet dygtige og dedikerede lands- og talenttrænere, ambitiøse og dygtige ryttere, rideklubber der bakker op om paradressuren, dygtige dommere samt sponsorer der ønsker at være med til at gøre en forskel. Den røde tråd i niveauerne er sikret gennem et pararideudvalg og underbygget gennem et stærkt samarbejde mellem Dansk Ride Forbund og Parasport Danmark.

Klassifikation
For at deltage i Paradressur konkurrencer skal rytteren være klassificeret. Klassifikationen udføres af en specialuddannet fysioterapeut og en taster. For at blive klassificeret, skal rytteren sende diagnosepapirer til Pararideudvalget i Parasport Danmark. Selve klassifikationen skal fastslå hvilken af de 5 grader, I-V som rytteren efterfølgende skal konkurrere i, samt hvilke hjælpemidler rytteren må benytte. Grad I er for de mest fysiskudfordrede og grad V er for de mindst fysiskudfordrede. Klassifikationen foregår på samme måde i hele verden, for at sikre en mest mulig fair konkurrence, og for at muliggøre international konkurrence. Efter klassifikationen modtager den testede rytter et elektronisk testkort, der skal medsendes ved tilmelding til stævne.

Konkurrencetyper
Nationalt er der mange forskellige konkurrencer at deltage i. Fra de lokale klubstævner hvor der udbydes enkelte paraklasser i de letteste nationale paraprogrammer til Danmarksmesterskabet som går i de sværeste internationale mesterskabsprogrammer. Pararideudvalget har i samarbejde med lands og talenttrænere samt sponsorer udviklet tre cups. En startup cup der er en sløjfecup, udbudt i hver af Dansk Ride Forbunds distrikter. En ParaCup der går i de letteste af de internationale paradressur programmer, og en ParaCup der går i de sværeste internationale paradressur programmer. ParaCup’erne er udviklet for at sikre de danske paradressur ryttere stævnemuligheder på alle niveauer.

Udvalgte hold
Gennem åbne talentsamlinger, afholdt af lands- og talenttrænere, er det muligt at blive udtaget til at ride på lands-eller talenthold. Talentsamlingerne bliver afholdt årligt.

Special Olympic
Special Olympics er en verdensomspændende organisation, som organiserer og udvikler idræt for mennesker med udviklingshandicap. Organisationen blev stiftet af Kennedy-familien i 1968 og tæller i dag flere end 4,2 million deltagere med udviklingshandicap fordelt på 170 lande. Gennem idrætten arbejdes der med sundhedsprogrammer, gruppens selvstændighed og selvværd, samt det øvrige samfunds indstilling til mennesker med psykiske handicap.
For at deltage i Special Olympics skal man være mindst otte år og have et udviklingshandicap eller generelle indlæringsproblemer, der betyder at man i hverdagen (skole, arbejde, familieliv, boligsituation) er afhængig af særlige pædagogiske støtteforanstaltninger. Der er ingen øvre aldersgrænse for deltagelse.
Det er også muligt at være Special Olympic rytter, hvis man ud over udviklingshandicap/indlæringsvanskeligheder har et fysisk handicap.

Konkurrencer
Hvert andet år er der Special Olympics festival, hvor alle kan tilmelde sig via Parasport Danmark og hvert 4 år afholdes der World summer games der er et internationalt stævne hvor deltagerne bliver udtaget af talenttræneren.

Links:

Parasport Danmark
Nationale-og internationale paradressurprogrammer
Klassifikation

Rytterlicens

Hestepas

Sponsorer:                                                                                                                          -