Ny stævnerytter

Det er både udfordrende og sjovt at være til stævne, og på et tidspunkt får du måske lyst til selv at starte din første konkurrence. Pludselig er det ikke kun din underviser, din familie og dine venner, der ser, hvordan du rider hesten. Til stævnerne er der også publikum og dommere, der kigger med, og din ridning bliver sammenlignet med andres.

Når du er til stævne, er der mange ting at holde styr på. Du skal både koncentrere dig om hesten og om den klasse, du skal ride. Du skal også støtte og opmuntre dine kammerater og give en hjælpende hånd, hvor der er brug for det.

Konkurrencereglerne for et stævne er bestemt af forbundets sportsreglement, som er opdelt i et sæt fællesbestemmelser og et reglement for hver enkelt disciplin. Du bør have godt kendskab til reglementet, inden du begiver dig ud på stævnepladsen.

Hvis du skal starte stævne på et højere niveau end klubstævner og udvidede klubstævner, skal både dig og din hest registreres hos Dansk Ride Forbund. Du skal have en rytterlicens, og hesten skal have et konkurrencepas. Skal du starte i ponyklasser, skal ponyen have bevis på sin højde (kategori), hvilket betyder, at den skal til ponymåling.

Opstart af rideklub

Ryttermærker