Persondata

EU har lavet en forordning, der omfatter regler for hvordan man skal håndtere persondata. Persondataforordningen har til formål at styrke og harmonisere beskyttelsen af personoplysninger.

Baggrund
Pr. 25. maj 2018 træder en ny EU forordning (EU's persondataforordning) og en ny dansk databeskyttelseslov i kraft. Dette betyder at der herefter er et øget krav til dokumentation for, hvordan personoplysninger behandles korrekt og sikkert. Her på siden kan I finde redskaber til at komme i gang.

Det er Datatilsynet, der er myndighed på området og afgør om jeres behandling af personoplysninger er i overensstemmelse med lovgivningen. Læs mere om Persondataforordningen og find flere skabeloner/vejledninger på Datatilsynets hjemmeside.

Vejledning i håndtering
Dansk Ride Forbund har udformet en Mini-vejledning der indeholder de vigtigste punkter, I som klub bør forholde jer til. Mini-vejledningen er et godt sted at starte.

Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) er gået sammen om at lave en foreløbig Foreningsvejledning, der gør jer klogere på hvordan I som idrætsforeening skal forholde jer, i forhold til de nye regler (EU’s persondataforordning og den nye danske databeskyttelseslov).

Bilag 1: Privatlivspolitik for idrætsforeninger (Word)
Bilag 2: Skabelon til brug for opfyldelse af fortegnelsespligten (Word)
Bilag 3: Eksempel på databehandleraftale (Word)

DGI har lavet en rigtig god FAQ om de spørgsmål der typisk er i forbindelse med foreningens arbejde med persondata.

• Find DGIs FAQ her

Brug af billeder
Offentliggørelse af billeder på internettet (hjemmeside, facebook og andre steder) anses normalt for at være en behandling af personoplysninger. Det er derfor vigtigt at I som klub gør jer selv det klart, hvilke typer billeder I bruger og om det kræver samtykke at bruge billedet.

Datatilsynet skelner mellem to typer af billeder

• Situationsbilleder: kan som regel offentliggøres uden samtykke - dog afhænger det af karakteren af billedet og hvilken sammenhæng situationsbilledet indgår i
  • Portrætbilleder: kræver normalt altid samtykke

Læs mere på Datatilsynets hjemmeside om "Billeder på internettet" her