Hesteejere baner vejen til EM i springning

af  Rikke Højgaard
For at vi skal lykkes med målsætningen om at få et dansk springlandshold til OL i 2024, er det afgørende, at vi får kontinuitet og stabilitet om arbejdet med udviklingen af sporten. Derfor er det særdeles glædeligt, at flere hesteejere har tilkendegivet, at deres heste ikke bliver solgt og står til rådighed for landsholdet som minimum til EM 2019.

Afgørende for succes
En større udfordring for springsporten er, at hestene hurtigt skifter hænder, når de gode resultater foreligger, og derfor er det vanskeligt at få den kontinuitet og stabilitet omkring et landshold, som er afgørende for international succes.

”For mange ryttere er sporten også deres levebrød, og derfor kan det være utroligt svært at sige nej, når der kommer et godt bud på tophestene. Vi ser fra andre nationer, at succes hænger nøje sammen med evnen til at holde på hestene og dermed skabe den stabilitet omkring bruttotruppen, som giver muligheden for at bygge et stærkt landshold op. Derfor er vi særdeles taknemmelige for, at flere hesteejere vil bakke op om den danske springsport og har givet os den sikkerhed, at 12 heste nu står til rådighed for landsholdet frem til EM 2019. Det har vi aldrig oplevet før. Det vil give os muligheden for at koncentrere os om det centrale og arbejde målrettet frem mod mesterskabet. Sporten er dybt afhængig af hesteejernes opbakning, og vi håber, at endnu flere vil følge trop, så vi kan få dansk springsport derop, hvor vores talenter og topryttere rettelig hører hjemme,” siger Bo K. Møller, Elite-, Talent- og Team Manager i springning.

Heste, der står til rådighed for landsholdet frem til EM 2019 (hest, ejer, rytter)

Tailermade Sandro Bella, Tailormade/Paul Schockemöhle, Søren Pedersen

Tailormade Chabalou, Tailormade/Paul Schockemöhle, Søren Pedersen

Todt un Prince Ask, Stutteri Ask A/S, Søren Møller