Film om reglen om næsebåndets stramhed

af  Rikke Højgaard
På baggrund af resultater fra forbundets omfattende udstyrsundersøgelse på 3.000 stævneheste, har vi, som de fleste er bekendt med, besluttet at indføre en grænse for næsebåndets stramhed gældende i alle discipliner. Vi har nu produceret en film på både dansk og engelsk, der kort beskriver baggrunden for reglen samt demonstration af måling af næsebånds stramhed.

Se informationsvideo på dansk her og på engelsk her.

Hestevelfærden er vigtig
Undersøgelsen
viser, at der er en sammenhæng mellem næsebåndenes stramhed og forekomsten af mundsår i alle discipliner og på alle niveauer. Vi ønsker ikke, at brug af udstyr i sporten medfører læsioner i hestens mund, og derfor har vi fra 2018 indført reglen om, at der skal være plads til en måleenhed på 1,5 cm mellem næsebåndet og næseryggen. Målet er, at implementeringen af reglen skal foregå i god og konstruktiv dialog mellem ryttere og officials.

Vi har været i god dialog med Dansk Ride-Instruktør Forening (DR-IF) om implementeringen, og effekten og implementeringen af reglen vil blive evalueret ved udgangen af 2018.

21-03-2018