Ændring i optagelsesbetingelserne til Ridelærer-, Rideinstruktør- og Berideruddannelserne

af  Rikke Højgaard
På grund af ændringer på Dyrepasseruddannelsen, som Hestemanager-uddannelsen hører under, har vi været nødt til at ændre på optagelsesbetingelserne til Ridelærer-, Rideinstruktør- og Berideruddannelserne.

Ændringerne på dyrepasseruddannelsen betyder, at det desværre ikke længere er muligt at benytte Grundforløb 2 på Hestemanageruddannelsen som forberedelse til optagelsesprøven til ridelæreruddannelsen. Ændringerne betyder nemlig, at man skal have en praktikaftale til Hestemanageruddannelsen eller en kvoteplads for at kunne komme på Grundforløb 2. Derfor har vi i stedet genindført Introduktionskurset.

Introduktionskurset varer 14 dage og afvikles første gang i juni måned 2019. Selve uddannelsen til ridelærer starter hvert år 1. august. Introduktionskurset består af både teori og praksis. På kurset vil kursisterne modtage undervisning i følgende fag:

• Morgenstald
  • Praktisk ridning
  • Rideteori
  • Instruktørgerning
  • Pædagogik/Undervisningslære
  • Staldfag
  • Førstehjælp til hest
  • Orientering om Dansk Ride Forbund

Undervisere på kurset vil være beridere og forskellige faglærere. Kurset afsluttes med selve optagelsesprøven, som stadig består af:

• Praktisk prøve i dressur og spring
  • Samtaler med erhvervspsykolog
  • Afsluttende samtaler og evaluering

Introduktionskurset er eneste adgang til at kunne starte på Ridelærer-, Rideinstruktør- og Berideruddannelserne. Kurset vil blive afviklet på Det Nationale Hestesportscenter Vilhelmsborg, og prisen for 14 dage inkl. ophold og forplejning for kursist samt en hest bliver kr. 11.000,-.

Aspiranter, der tidligere har gennemført Grundforløb 2 med de adgangsgivende resultater, vil fortsat kunne tilmelde sig selve optagelsesprøven.

Hvis du har en studentereksamen samt kørekort, kan du muligvis starte på Grundforløb 2 den 10. april 2018, og efterfølgende gå til optagelsesprøve juni 2018.

Spørgsmål vedrørende ovennævnte rettes til uddannelseskoordinator Helle Eriksen på berider@rideforbund.dk eller telefon 2943 2516.

28-02-2018