Massivt regnvejr skyld i kedelig afslutning på U25 EM

af  Susie Juhl
Weekendens massive regnvejr satte en ærgerlig stopper for U25 kür-finalen ved EM i Østrig. Efter flere afbrydelser af küren, pga tekniske udfordringer med musikanlægget som følge af vandmasserne, tog stævneledelsen konsekvensen af de tekniske problemer og mesterskabets kür-finale blev aflyst.

Det startede ellers godt
Michala Mejlgaard Jensen & Trebiz lagde ud i dagens finale og alt tegnede lovende. Der skulle dog kun et par ryttere mere på banen, før problemerne kom snigende. Som klassens fjerde rytter var det nemlig Sille Engermann på Darius, der blev lydanlæggets første offer og måtte afbryde sit ridt. Arrangørerne arbejdede på højtryk, og efter lidt tid forsøgte man at fortsætte klassen. Silles musik blev dog aldrig rigtig, og allerede med den svenske rytter efter Sille, var der igen problemer. Klassen blev endnu en gang stoppet og hoveder måtte lægges i blød.

Arrangørerne gjorde alt hvad de kunne, men pga. de store mængder regn, var der simpelthen kommet vand i det tekniske anlæg, så musikken på en gang, blev både blandet sammen og afspillet i slow motion - det lød frygteligt. Det blev klart at musik kunne man skyde en hvid pil efter - og så var gode råd dyre. For hvordan afvikler man en kür-finale uden musik?

Tredje gang ikke lykkens gang
I samråd med stævneledelsen blev det besluttet, at lade rytterne ride deres programmer uden musik, og så måtte alle ryttere få deres bedømmelser med samme karakter for musik. Klassen blev endnu en gang sat i gang - og endnu en gang stoppet. Nogle af deltagerne havde nedlagt protest mod afviklingen og bedømmelserne uden musik. Det var tredje gang klassen blev stoppet. Enkelte af rytterne havde på det tidspunkt været i gang på opvarmningsbanen i omkring halvanden time, med afbrydelser og skridtpauser, heriblandt Marlene Storkborg & Fritz.

Til slut tog stævnejuryen beslutningen om at aflyse klassen og altså Europamesterskabet i kür for U25 ekvipager. Doteringerne fra klassen blev ligeligt fordelt mellem klassens 18 ryttere, så alle fik lidt med hjem.

Danskerne holdt hovedet koldt
Holdleder Kimi Nielsen er selvfølgelig ærgerlig over, at mesterskabet endte på så kedelig vis, men er meget tilfreds med rytternes præstationer. ”Alle fire piger har redet godt hernede - især i fredagens holdklasse. Der kunne de ikke have gjort det bedre nogle af dem. I dag er både Sille og Marlene ramt af problemerne med lyden, men de holder hovedet koldt begge to og tackler det rigtig godt. Så alt i alt et meget tilfredsstillende mesterskab.”

Se stævnejuryens meddelelse om aflysningen her.

03-09-2017